Ook duaal leren kan je leren

08 december 2017

Zowel de hervorming van het onderwijs alsook het duaal leren, zal een jaar uitgesteld worden. De proefprojecten worden uitgebreid en er komt extra tijd vrij om de leerplannen en methodieken  verder te ontwikkelen.  Reden: de onderwijskoepels wilden meer tijd om alles voor te bereiden. Voka daarentegen hamerde erop dat bedrijven stonden te trappelen om eraan te beginnen en dat leerlingen goede ervaring kenden in de experimenten.

Wij hopen als Schoolmakers vooral dat uitstel geen afstel is. Duaal leren is nodig, het komt er, en scholen kunnen dus maar beter voorbereid zijn.

We raden alle scholen aan om tijdens dit jaar extra tijd, volop in te zetten op een netwerk met bedrijven. Om vanaf de start samen aan onderwijs te bouwen met loyale partners uit de industrie. In cocreatie het onderwijs van de toekomst maken.

Wat is duaal leren? We schreven het hier al eens neer: leerlingen behalen de helft van hun competenties op de werkvloer, waardoor hij of zij echt deel uitmaakt van het bedrijf. Meer dus dan een korte stage. Proefprojecten de afgelopen jaren bewijzen dat het efficiënter en motiverender werkt voor de leerlingen, kinderfoutjes niet uitgesloten.

Syntra Vlaanderen, het Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming, functioneert nu al als tussenpersoon voor bedrijven en scholen in het traject duaal leren. De organisatie stond klaar om van start te gaan, dat kan je afleiden uit hun succesvolle actie “ideaal duaal” waar we in de toekomst nog regelmatig van zullen horen. Ook Syntra Vlaanderen wil inzetten op langlopende samenwerkingen tussen bedrijven en scholen, waarbij beiden kijken naar welke competenties er op de scholen beschikbaar zijn en wat de bedrijven nodig hebben.

Kortom: heel wat toffe signalen en initiatieven die zullen zorgen voor meer gekwalificeerde instroom bij de bedrijven.

Verandering en weerstand zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden. We merken dan ook dat bij vele scholen duaal leren eerder voor een gevoel van angst en verlamming zorgt: het staat gelijk aan interne herstructureringen, nieuwe uurregelingen en het creatief inzetten van middelen die er niet voldoende zijn. Angst komt vaak door een gebrek aan visie, competenties en urgentie. Deze negatieve gevoelens omkeren zodat de school dit ziet als een buitengewone opportuniteit, is geen evidentie.

John Kotter en zijn team hebben er al veel interessant onderzoek naar gedaan. Bij Schoolmakers willen we scholen en directies motiveren om zelf op zoek te gaan naar interessante bedrijven.

Spreek bedrijven aan, ga er langs en bekijk samen welke kwaliteitsvol leertraject er kan ontstaan. Bedrijven hebben de middelen en de werkervaring die je als school tekort komt.

Maar ze kunnen de school ook helpen met o.a. management skills, wetgeving, procedures en veiligheid.

Durf en je zal versteld staan van wat dergelijke samenwerkingen kunnen opleveren. Angst om alleen op pad te gaan? Wij helpen je graag zo’n duurzame partnerschap op te zetten. Op maat of je kan ook onze workshop volgen op 12 december in Antwerpen. Want ook duaal leren moet je leren…

Joris Van Waes
joris@schoolmakers.be

Interesse voor een adviesgesprek, lezing of workshop over dit thema? Contacteer ons op info@schoolmakers.be

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers
Twitter feed is op dit moment niet beschikbaar.
Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2024 Schoolmakers - Disclaimer & Privacy - Verkoopsvoorwaarden

Website door rubenvaes.be