5 tips voor het omgaan met corona-angst in je klas

04 mei 2020

De kogel is door de kerk. De scholen gaan terug open op 15 mei, eindelijk… Het exitplan van de overheid draait op volle toeren. Er wordt bewust veel vertrouwen gegeven aan de scholen. Scholen krijgen veel verantwoordelijkheid en kunnen zelf aan de slag gaan met alle maatregelen. ‘Goed en respectvol geregeld’, hoor ik je zeggen. Maar wat te doen met de corona-angst in de klas? Ik kan me voorstellen dat iedere ouder, elke leerkracht, directielid en ook sommige leerlingen op 15 mei met een heel klein hartje naar school zullen komen.

Ik geef je graag enkele tips over hoe je als leerkracht kan omgaan met corona-angst bij jezelf, in je klas bij de leerlingen, in de school en bij de ouders.

1. Spreken over angst: angst is OK!

Durf de emoties die spelen bij de kinderen omtrent het coronavirus, bespreekbaar te maken. Maak hiervoor voldoende tijd en ruimte in je klas en je les. Laat hen voelen dat het heel normaal is dat ze angstig zijn. We leven ook in een vreemde tijd die niemand ooit heeft meegemaakt. Durf daarnaast je eigen emoties als leerkracht aan bod laten komen in de klas. Ook jij bent bovenal een mens en hebt misschien ook wel vragen en onzekerheden die je met de kinderen kan bespreken. Zorg er wel steeds voor dat jouw emoties niet de overhand nemen, want dat kan de angst van de kinderen laten toenemen.

Bespreek indien mogelijk je emoties met collega’s en directie. Zij zijn jouw eerste aanspreekpunt. Zij zitten in hetzelfde (werk)schuitje en begrijpen je bekommernissen als leerkracht maar al te goed. Misschien kunnen jullie samen door interne afspraken te maken omtrent veiligheid ook de angst wat laten zakken?

Maak tot slot ook angst als emotie bespreekbaar met de ouders van de kinderen. Zij zitten waarschijnlijk ook met veel onzekerheden over de hele situatie en dragen dit zonder ze dit beseffen over op hun kinderen. Spreken over de emotie kan al stressverlagend werken.

TIP: Maak regelmatig gebruik van gevoelskaartjes of gevoelsmonsters in je les. Kinderen kunnen aan de hand van deze kaartjes hun emotie verwoorden. Wie niet wil spreken over zijn emoties moet niet spreken. Geef aan de ouders de werkvorm van de gevoelskaartjes mee, indien mogelijk kunnen de kaartjes ook thuis ook gebruikt worden.

2. Inzicht in je angst is een troef

Wees geduldig en ga samen met de leerling na wat zijn of haar angst veroorzaakt. Kinderen moeten inzicht krijgen in deze emotie, alleen dan leren ze deze emotie echt kennen en kunnen ze er constructief mee aan de slag. Mogelijke vragen hier kunnen zijn:

  • Wanneer komt de angst het meest naar boven en wanneer is hij helemaal weg?
  • Wat zijn mogelijke factoren die de angst doen stijgen of dalen?
  • Wanneer is de angst zo hard aanwezig dat je niet meer kan functioneren?

TIP: laat de leerling een cijfer op 10 geven om aan te geven in welke mate hij/zij angstig is. Probeer samen met hem of haar na te gaan hoe hij/zij het cijfer één trapje kan laten zakken. Op die manier krijgt hij/zij controle over die angst. Ga na of dit werkt en of de leerling zijn/haar angst kan doen dalen. Leerlingen kunnen elkaar hierin helpen door aan te geven wat bij hen stressreducerend werkt.

3. Yoga op kindermaat werkt stressverlagend

Het is duidelijk dat de onzekere tijden van vandaag niet alleen volwassenen stress bezorgen, maar dat ook kinderen stress ervaren. Deze stress kan gereduceerd worden door yoga op kindermaat te voorzien in je klas. Door yoga gaan kinderen bewuster om met zichzelf, hun lichaam, hun emoties en hun omgeving. Yoga heeft ook een gunstig effect op de motoriek, het zelfvertrouwen en het concentratievermogen van de kinderen. Een echte aanrader dus!

TIP: zoek zelf wat ontspanningsoefeningen op het web en doe deze dagelijks in je klas (uiteraard met de nodige veiligheidsmaatregelen). Ben je niet zo yoga-bekwaam? Nodig dan via ZOOM een yoga-specialist uit die met de klas ontspanningsoefeningen kan doen.

4. Bepaal met je klas enkele corona-thema’s die jullie willen onderzoeken

Het coronavirus is een vies en onvoorspelbaar beestje. Maar wat weten we nu echt over dit virus? En wat weten de leerlingen over het virus? En wat zouden ze graag willen weten over het virus? Door samen met de kinderen de juiste info te verzamelen over corona kan dit mogelijks angstverlagend werken. Ook al zal de info niet altijd rooskleurig zijn. Probeer het spreken over het coronavirus wel goed af te bakenen in tijd. Het thema moet aanwezig zijn in de klas maar mag niet overheersen. Een goed evenwicht hierin zal de uitdaging zijn. Geef zeker als leerkracht geen verkeerde info door over het coronavirus. Zeg gewoon wanneer je het niet weet.

TIP: Je kan met de kinderen thema’s bepalen rond coronavirus waarmee kinderen projectmatig aan de slag kunnen. Indien mogelijk kan je ook een viroloog (online) in de klas uitnodigen. Je kan ook een virushoek maken, een muur met ‘fake’ nieuws over coronavirus,…

5. Neem de druk weg en kijk ook naar het positieve

De angst en onrust mogen er zijn, maar er moet ook plaats zijn voor wat humor en luchtigheid omtrent het thema. Op die manier wordt de zwaarte en de druk die er momenteel leeft bij iedereen wat weggenomen. Ook dit werkt angstreducerend. Ga samen na met de kinderen wat er op een goede manier veranderd is in hun leven. Er zullen ongetwijfeld ook positieve dingen gebeurd zijn de afgelopen dagen die zonder corona nooit zouden gebeurd zijn.

TIP: maak samen met de kinderen grappige en creatieve toekomstscenario’s. Hoe zou het leven er in de toekomst uitzien als er nooit meer school zou zijn? Of als er alleen maar school zou zijn via de computer? Hoe zouden de kinderen hun dagen vullen? Hoe zou hun huis eruitzien? Welke hobby’s zouden zij hebben? Hoe zou de speeltuin eruit zien? Hoe zouden de winkels eruit zien, de restaurants,….

Welbevinden als centraal thema bij de heropstart van je school? Bekijk hier ons aanbod.


Wat wanneer de angst te groot wordt?

Soms kan het zijn dat de angst bij het kind gewoon te groot is en dat het niet meer kan functioneren. Als leerkracht kan je dit best zo snel mogelijk bespreekbaar maken met de ouders. Doorverwijzen naar een specialist is hier aangewezen. Hou dus zeker je leerlingen goed in de gaten en vergeet niet aan zelfzorg te doen.

Isabelle Dewinkeler

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

"Vaak vergeten we daardoor waarom we leraar zijn geworden, waar onze echte goesting zit om samen met die groep leerlingen op weg te gaan. We willen voor iedereen goed doen, alles uit de kast halen om alle leerlingen erbij te houden."

Volg deze sessie: https://buff.ly/2VQHTjR

"Intervisie is pittig werk. Zowel voor de casusinbrenger als voor de deelnemers. Het vraagt aandacht, openheid en vertrouwen."

In deze blog delen Liesbeth en @SaskiaVDP hun lessons learned voor online intervisie. https://buff.ly/2NxRho0

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2020 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be