Isabelle Dewinkeler

Wat me bezielt

Ik hou van verschillen en gelijkenissen. Mij kan je vinden tussen harmonie en crisis, controle en chaos, efficiëntie en exploratie, neutraliteit en betrokkenheid. De diversiteit die leeft in een school, in een schoolteam, in een directie, in een klas, in een leerkracht, zijn voor mij complexe uitdagingen waarmee ik graag aan de slag ga als erkend bemiddelaar en coach.

Mijn dada’s

Een school, een groep, een team is als een spaghetti bolognese. Alle onderdelen hebben hun functie en zijn nodig om tot een goed eindrecept te komen. Een ingrediënt dat niet wordt toegevoegd of dat overdadig aanwezig is, verstoort het evenwicht en zorgt voor een minder lekkere spaghetti. Maar laat ik terug de link maken naar het onderwijs… het succes van een schoolteam wordt bepaald door de samenhang van gedragingen, emoties, ervaringen en gedachten van alle individuen van een team. Belangrijk hierin is dat iedere stem van de groep gehoord wordt, hoe klein hij ook is.

‘Alles mag er zijn’: als erkend bemiddelaar is dit mijn basishouding. Ik probeer op een zorgvuldige en vrije manier voorwaarden te creëren waarin mensen in een team kunnen zeggen wat er gezegd moet worden. Als bemiddelaar is het mijn bedoeling om het team bewust te maken van waar het nu staat en het team te helpen keuzes te maken waar men naartoe wil. Ik breng geen veranderingen binnen maar ik maak dingen zichtbaar die op de een of andere manier onzegbaar waren geworden.

Ondersteuningsvragen die ik graag aanpak

  • Het zit niet helemaal lekker in ons team en we zien niet meer helder, kan jij de dingen voor ons verhelderen?
  • Het conflict tussen enkele collega’s verziekt de hele boel en maakt dat er weinig nog kan gelachen worden in de leraarskamer, kan jij terug wat vreugde in de leraarskamer brengen?
  • Het contact tussen de directie en de leerkrachten is verzuurd en maakt het samenwerken moeilijk, kan jij ervoor zorgen dat er terug wat meer verbinding is?
  • Vandaag op de personeelsvergadering is er een conflict geëscaleerd en ik weet als directie niet wat ik hiermee moet, kan jij me hierin coachen?

Mijn loopbaan

Ik studeerde af als sociaal pedagoog aan de KUL. Nadien ging ik aan de slag als studentendecaan in de lerarenopleiding van GROEP T. Daar begeleidde ik vooral studenten in al hun noden: heroriëntatie, conflicten met zichzelf en anderen, moeilijkheden met mentoren,… . Daarnaast coachte ik ook startende collega’s bij de start van hun loopbaan in de lerarenopleiding. Mijn loopbaan nam een andere wending toen we fusioneerden. Door omstandigheden werd mijn job uitgehold en moest ik even terug op zoek naar mezelf in een job. Ik schoolde me bewust bij tot erkend familiaal en sociaal bemiddelaar en ben nu als zelfstandige met veel goesting aan de slag als bemiddelaar en loopbaancoach.


Terug naar ons team

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Proef van Duaal Leren en bekijk wat het kan betekenen voor jouw school. Sta stil bij hefbomen voor kwaliteitsvol duaal leren in je school. https://buff.ly/2BPTGV6

Schoolmaker @Yves_Larock kwam enthousiast terug van een lezing die hij gaf voor bijna 100 directeurs in de ontwijde kerk van het Monasterium in Gent. Thema: Effectief Schoolleiderschap - inzetten op #cocreatie.

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CVBA, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2019 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be