Impactvolle schoolontwikkeling

Impactvolle Schoolontwikkeling

Jij wil jouw school de allerbeste versie van zichzelf maken – go you!
Je wil tot optimaal leren komen, tot kwaliteitsvol onderwijs in een florerende omgeving voor studenten en collega’s. Maar, of je nu directeur, coördinator, leerkracht of beleidsmaker bent, de stabiele basis of de innovatieve experimenten die je wilt creëren, kunnen pas slagen als het hele systeem samenwerkt.

Schoolontwikkeling vraagt een integrale blik: alle medewerkers, diensten en processen die het lesgeven ondersteunen, spelen een rol. Het draait om de wisselwerking tussen missie, visie, strategie, organisatiestructuur, cultuur, systemen en procedures.
Maar een school is meer dan structuren en processen – het is een plek vol zichtbare en onzichtbare dynamieken. Deze kunnen elkaar versterken, maar soms kan het ook eens dreigen mis te lopen. Hoe krijg je grip op die complexiteit? En hoe beweeg je, vanuit jouw rol en mandaat, de hele organisatie in de juiste richting?

Onze missie? Jou versterken om deze complexiteit en samenhang te doorgronden, én er – vanop jouw plek, met jouw mandaat – beweging in te krijgen.
We ondersteunen je om jullie onderwijs en de organisatie ervan integraal aan te pakken, altijd met focus op beter leren en werken. Daarnaast helpen we je om de unieke kwaliteiten van jou en jouw team verder te ontwikkelen, zodat je als trekker, strateeg, verbinder en/of communicator nóg effectiever kan handelen.

Samen creëren we beweging en groei – voor elk individu, elk team en de hele school(organisatie).

Hot topics

Ons aanbod op maat

  • Inspirerende keynote
    Met onze keynotes bieden we een prikkelende blik op actuele onderwijsthema’s zoals inclusief onderwijs, de invloed van artificiële intelligentie op schoolbeleid en datagedreven werken aan kwaliteit. Dynamisch en interactief vertalen we inzichten naar de praktijk, perfect als startpunt voor verandering of als boost voor een teamdag.

 

  • Introductieworkshop
    In onze introductieworkshops verken je de basis van thema’s als gespreksvaardigheid bij conflicten of leerlingenparticipatie. Door praktische voorbeelden en een heldere uitleg krijg je meteen concrete handvatten om met kleine stappen grote impact te maken.

 

  • Masterclasses
    Onze masterclasses duiken dieper in complexe vraagstukken. Samen met je team ga je aan de slag rond, bijvoorbeeld, curriculumontwerp, data-ondersteunde kwaliteitsontwikkeling, AI-beleid, of het opnemen van de rol als procesbegeleider op jouw school.
    In onze masterclasses kijken we niet alleen naar de theorie, maar ook naar concrete strategieën en voorbeelden, zodat je met vertrouwen aan de slag kunt in jouw schoolteam. Van het ontwikkelen van een strategisch visietraject tot het effectief sturen van veranderingen op schoolniveau, deze masterclasses bieden je de tools om een duurzaam schoolbeleid vorm te geven.

    💡We organiseren bovendien op regelmatige basis Masterclasses in open aanbod, bekijk dus zeker de planning van onze Schoolmakers Academie.

 

  • Onze Digikapitaal- of AI-beleidsscan
    Onze scans bieden ondersteuning bij het vaststellen van de huidige stand van zaken van jullie digitaal onderwijs. Het resultaat van onze scan helpt jouw schoolteam om keuzes te maken in het (verder) duurzaam digitaliseren. 

    ⭐️ Met onze Digikapitaalscan breng je het digitaal kapitaal van je school in kaart op vlak van visie en strategie, competenties, leiderschap, schoolcurltuur en infrastructuur.
    ⭐️ Met
    onze AI-beleidsscan vind je de elementen om jullie schooleigen AI-beleid op te stellen, met duidelijke groeipaden op micro-, meso- en macro-niveau.

 

  • Intervisie
    Intervisie biedt een krachtig leermoment voor wie over hun dagelijkse praktijk wil reflecteren en verbeteren. In een intervisietraject ga je samen met collega’s aan de slag met concrete casussen uit jouw praktijk. Dit biedt niet alleen ruimte voor het uitwisselen van ervaringen, maar helpt je ook om jouw eigen rol te versterken. Bijvoorbeeld, in een intervisiegesprek over feedback geven aan collega’s of de rol van de leerlingbegeleider krijg je waardevolle inzichten van anderen die je kunnen helpen om jouw impact te vergroten.

    💡We organiseren bovendien op regelmatige basis intervisiesessies in open aanbod, bekijk dus zeker de planning van onze Schoolmakers Academie.

 

  • Begeleidingstraject
    Wil je een beleidsthema zoals HR, ICT, taal, datagedreven werken, evaluatie of visie verankeren in jouw schoolwerking? Of wil je graag sleutelen aan jouw schoolorganisatie? In een begeleidingstraject werken we nauw samen om strategische vraagstukken binnen jouw school aan te pakken. Cocreatie, eigenaarschap en een aanpak op maat staan centraal, om zo samen met de regiegroep te werken aan duurzame verandering in didactiek en schoolbeleid.
    Soms heb je echter nood aan een extern klankbord. Het is dan ook mogelijk om samen met ons een schaduwtraject op te zetten, waarbij je gedurende een dag of periode door een Schoolmaker wordt geschaduwd. Deze unieke leerervaring biedt je de kans om je kwaliteiten te versterken door neutrale observatie en waarderende feedback.

 

  • Organisator/Moderator
    Met onze ervaring organiseren en modereren we studiedagen, thematische sessies en panelgesprekken rond diverse onderwijsvraagstukken. Als onafhankelijke procesbegeleiders creëren we een open en constructieve sfeer waarin ideeën tot leven komen en samenwerking wordt versterkt.

 

  •  Mix&Match
    We luisteren graag naar je ideeën en stellen een vorming op maat samen die past bij de behoeften van jouw school of organisatie. In onze Mix&Match-sessies kun je verschillende onderwerpen combineren, zodat je precies de ondersteuning krijgt die nodig is om jouw school(leiderschap) verder te versterken

Neem contact met ons op via info@schoolmakers.be om je vraag voor een maatwerktraject te bespreken.

Ons open aanbod bij dit thema

Een school is een samenhangend systeem van mensen die haar dag in dag uit waarmaken: missie, visie, strategie, mensen, leiderschap, systemen, structuren, gewenste uitkomsten… het hangt allemaal samen. In deze themareeks krijg je inzichten en praktijkvoorbeelden aangeboden die helpen om het volledige radarwerk van je school te doorgronden.

Deze themareeks richt zich tot schoolontwikkelaars, mensen die de school mee in beweging willen zetten en zich willen verdiepen in dit metier. Je kan dus deelnemen als lid van het middenkader, als werkgroeptrekker, als vakgroepverantwoordelijke, zorgcoördinator, leerlingenbegeleider, directeur, beleidsondersteuner of als leerkracht die ook op school zelf het verschil wil beginnen maken.

Op de planning:

Onze blogs en podcasts bij dit thema

  • Hanteer een integrale aanpak bij verandering (link)
  • Kwaliteitsvolle verbindingen (link)
  • Leiding geven aan verandering – Anticiperen op weerstand (link)
  • De schoolmakers AI-beleidsscan (link)
  • De positiviteit in je school bevorderen (link)
  • Hanteer een integrale aanpak bij verandering (link)
  • Groeien als kwaliteitsvolle organisatie (link)
  • De Schoolmakers toolbox voor opleidingsontwerp (link)
  • Peer mediation als hefboom voor een verbindend schoolklimaat (link)
  • 7 tips voor het verwelkomen van leerlingen met een vluchtverhaal (link)
  • De leerlingbegeleider als Zwitsers zakmes (link)
  • Een pleidoor voor netwerkorganisaties in het onderwijs (link)
  • Peer mediation (link)
  • Niemand schuldig, iedereen verantwoordelijk (link)
  • Pilootproject ‘Diversiteit Net-werkt’ (link)
  • We verliezen tussentijd. Kunnen we dat virtueel vervangen? (link)
  • Breng je schoolnetwerk in kaart en bevorder inclusief onderwijs (link)
  • Professioneel professionaliseren (link)
  • Een duurzaam én doordacht HR-beleid voor krachtig onderwijs (link)
  • 🎧 Sàmen school maken  – Podcast met Schoolmaker Lydwin (link)
  • 🎧 Data-ondersteund werken aan kwaliteit in onderwijs – Podcast met Schoolmaker Kristof (link)
  • 🎧 Procesbegeleiding in onderwijs – Podcast met Schoolmaker Jetje (link)
  • 🎧 Inzetten op verbindend gedrag op school – Podcast met Schoolmaker Stijn (link)

“De samenwerking tussen een pure onderwijsmens als Jan Royackers van Schoolmakers en Martijn Loyens, HR-consultant van Acerta is heel waardevol!"
"Dit ging zelfs nog concrete dan ik had gedacht."

Getuigenis Masterclass “HR in Onderwijs”

"Doordat het proces  breder in de tijd werd uitgezet met een grotere betrokkenheid liet dit toe om de inzichten te laten rijpen. Deze werkwijze bracht een bredere competentie in de Bernardusscholen om veranderingsbekwamer of meer wendbaar te worden – een competentie die in een voortdurend sneller veranderende wereld aan belang toeneemt."

Een robuuste meerjarenstrategie voor de Bernardusscholen

Doelgroep

Deze pijler richt zich tot schoolontwikkelaars, mensen die de school mee in beweging willen zetten en zich willen verdiepen in dit metier. Je kan dus deelnemen als lid van het middenkader, als werkgroeptrekker, als vakgroepverantwoordelijke, zorgcoördinator, leerlingenbegeleider, directeur, beleidsondersteuner of als leerkracht die ook op school zelf het verschil wil beginnen maken.

Prijs

Wij werken steeds transparant.
De prijs van een dagdeel (3u) is 645 EUR excl. 21% btw en excl. verplaatsing.

We hechten er belang aan op maat van jouw school of organisatie te werken, geen enkele context is namelijk dezelfde. Na een vrijblijvend intakegesprek wordt daarom steeds een offerte op maat opgesteld, aangepast aan uw specifieke vraag.

Stel ons jouw concrete vraag…

"*" geeft vereiste velden aan

… of maak kennis met ons werk

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze inzichten, activiteiten, publicaties en (open) aanbod!

Je kan ons werk ook ontdekken via sociale media