Groeien als kwaliteitsvolle organisatie

05 oktober 2024
Meesterlijke schoolontwikkeling Schoolmakers Academie

Bouwen aan een kwaliteitsvolle organisatie binnen een school is een dynamisch proces dat een integrale en duurzame aanpak vraagt. Het is een samenspel waarin cultuur en structuur een rol spelen om de verschillende delen van het levende systeem met elkaar te laten dansen. Bepaalde aspecten kan je hierbij ontwerpen.

Zo kan je een organigram of een procedure tekenen en invoeren. Deze zaken bieden houvast, geven taal en maken opvolging mogelijk. Tegelijk betekent dit niet altijd dat ze hiermee ingang vinden. Dat vraagt immers ook bouwen aan een schoolcultuur waarin communicatievaardigheden, vertrouwen en verbinding ontwikkeld worden. Dit vraagt tijd, het verkennen van de onder- en bovenstroom. Het is zoeken, zuchten met de wens en de ambitie te vinden. 

Om te werken aan een kwaliteitsvolle organisatie zijn er een aantal hefbomen die in elkaar kunnen worden geklikt. 

  1. Om een open deur in te trappen: een heldere en gedragen visie en missie vormen de basis om een kwaliteitsvolle organisatie uit te bouwen. Het geeft richting en zorgt voor een gemeenschappelijke taal rond de waarden en effecten die de school nastreeft. Een visie-oefening vraagt een zoektocht naar wat boven en onder de waterlijn leeft. Het vraagt het betrekken van verschillende betrokkenen in het systeem, van leerlingen, tot ouders en externen. Hiervoor zijn verschillende methodes en flows die voor de specifieke context van de school ingezet kunnen worden. Geen twee scholen zijn dezelfde.
  2. Leiderschap is een bouwsteen die zich in alle delen van de organisatie moet ontwikkelen. Het is breder dan de belangrijke rol die de schoolleider speelt en krijgt vorm door pedagogisch en didactisch meesterschap in de organisatie te verankeren. Leiderschap betekent het opnemen van eigenaarschap, het voelen van verantwoordelijkheid. Het cocreatief ontwikkelen van gedeeld leiderschap geeft zuurstof aan scholen die ervoor kiezen hier in te investeren.
  3. Het ontwikkelen van een stevig HR-beleid is in tijden van schaarste cruciaal  om  de ambitie na te streven dat scholen kwaliteitsvolle leidinggevenden, lesgevers, middenkaderleden en ondersteunende personeelsleden kunnen aanwerven en een aangename loopbaan kunnen aanbieden. Het gaat in essentie over het continu ondersteunen in groei en ontwikkeling binnen een duidelijk regelgevend kader (en de correcte toepassing ervan).
  4. Kwaliteitszorg helpt de scholen om te meten wat de effecten zijn van genomen beslissingen of geïnstalleerde processen en indien nodig bij te sturen. Hiervoor zijn verschillende systemen te gebruiken. Denk maar aan datagedreven evaluatie, het ontwikkelen en opvolgen van actieplannen of het installeren van zelfsturende en -evaluerende teams.
  5. Een professionele cultuur die verbindend werkt zoekt naar manieren om in de huidige complexiteit gemeenschappelijke belangen en doelen te formuleren waarbij duidelijkheid en wederkerigheid centraal staan. Op zoek gaan naar wat er nodig is om een positieve werkomgeving te creëren door middel van het bevorderen van sterke, energieke en betekenisvolle relaties tussen collega’s is één van de grootste uitdagingen vandaag de dag.

Met Schoolmakers zoeken we in onze manier van werken steeds naar de balans tussen de verschillende elementen. Dit vraagt maatwerk, tijd en een helder kader. Het is kijken waar de juiste naalden kunnen worden gezet in het systeem om dat systeem zo goed mogelijk te laten stromen. We geloven dat de competenties hiertoe al in de scholen aanwezig zijn, en we zijn ervan overtuigd dat onze scholen en ons onderwijs nog sterker kunnen worden gemaakt. 

Zin om nog meer in de verschillende lagen van dit thema te duiken en een kader aangereikt te krijgen waarmee je de kwaliteit van jouw schoolorganisatie kan vergroten? 
Van harte welkom op het webinar van 22 oktober. Inschrijven kan hier.

auteur: Stijn Rooms


👉 Onze nieuwste blogs en info steeds in je mailbox… Handig, toch?


afbeelding: freepik.com premium

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief