Stijn Rooms

Als Schoolmaker gelooft Stijn in de kracht van verbinding en duurzaamheid. In zijn begeleidingen en vormingen staat hij voor een systemische benadering waarbij uitdagingen integraal en oplossingsgericht worden aangepakt. 

Geïntrigeerd door conflicten en bemiddeling

Als kind al was Schoolmaker Stijn geïnteresseerd in alles wat met conflicten en bemiddeling te maken had. Geen wonder dus dat hij koos voor de opleiding geschiedenis, gevolgd door ‘conflict and development’: “Ik wilde de processen en systemen beter begrijpen om zo patronen te herkennen en de actualiteit beter te begrijpen.” 

Een passie die Stijn als leerkracht wilde doorgeven aan jongeren. Na vier maanden lesgeven in Portugal, rolde hij ook hier het onderwijs in. Via interimcontracten werkte hij als geschiedenisleerkracht in verschillende scholen, tot hij een vast contract kreeg aangeboden in een school in Dendermonde waar hij niet veel later doorgroeide tot adjunct-directeur. Zijn honger naar alles rond conflictbemiddeling stilde hij met diverse opleidingen, van hergo-moderator tot familiale bemiddeling.

(persoonlijk) leiderschap empoweren

Zijn expertise op het vlak van bemiddeling en zijn ervaring in verschillende scholen zorgen ervoor dat Stijn zich gemakkelijk kan verplaatsen in de verschillende functies en niveaus van een school. Hij wil deze meervoudige partijdigheid gebruiken om scholen en (toekomstige) professionals in het onderwijs te ondersteunen bij de  veranderingsprocessen en uitdagingen die het onderwijslandschap kenmerken. 

Hij denkt hierbij graag mee na over hoe je leerkrachten en directies kan versterken in hun rollen en hen als professionals kunt versterken. Zowel (persoonlijk) leiderschap als het inzetten op een verbindend klas en schoolklimaat komen hierbij aan bod.  

Leerlingen leef- en leersprongen te laten maken 

Ook het ontwikkelen van een holistische en breed gedragen visie op leerlingenbegeleiding ligt Stijn nauw aan het hart. “Door goed na te denken over hoe je leerlingen begeleidt, kan je stappen zetten in waar het uiteindelijk om draait: leerlingen leef- en leersprongen laten maken.” Stijn gelooft dat scholen hotspots kunnen worden waar mensen en organisaties die begaan zijn met onze kinderen en jongeren samenkomen.  

Hier kom je Stijn ook al eens tegen

Sporten is Stijn zijn uitlaatklep: lopen, fietsen en minivoetbal maken zijn hoofd leeg. Of ‘vuurtjesstook in den hof’, met een goed muziekje erbij. 

 


Terug naar ons team

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Heel wat scholen maken de omschakeling naar gedeeltelijk of volledig #afstandsonderwijs. In deze blog bundelt ons Team Digitaal heel wat geleerde lessen uit de afgelopen twee jaren om jullie zo goed mogelijk te ondersteunen. https://buff.ly/32rz7yP

Waar moet het onderwijs de komende jaren op inzetten? Wij vroegen het aan @VanDammeEDU: onderzoeker én keynote-spreker op het congres “Samen leersprongen maken”. Hij heeft het over digitalisering, remediëring, veerkracht en het bouwen van bruggen.

Lees: https://buff.ly/3crBiUL

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2021 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be