Zomerscholen #2: tips voor leerkrachten en begeleiders

01 juni 2020

Hoe schools het allemaal ook klinkt, laten we het zomers laten voelen. De kinderuniversiteit, het boekenfestival, programmeerstages, kookkampen … hebben iets gemeen: ze spelen in op de leergoesting van kinderen en jongeren. Dat is dé successleutel van de zomerscholen: leerlingen goesting doen krijgen om te leren. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om niet te vervallen in het schoolse patroon. Dat er geleerd moet worden, is duidelijk. Hoe er geleerd kan worden, is het witte canvas dat elke initiatiefnemer mag invullen.

Enkele tips:

  • Zet de leerling centraal. Wat wil en moet de leerling leren en doen? Wat interesseert de leerling? Waar loopt hij of zij warm van?
  • Laat elke leerling groeien. Differentiatie is de norm. Daag de leerling uit en zorg voor gepaste ondersteuning.
  • Zorg altijd voor kansen om samen te leren. Na zo’n lange periode van quarantaine kunnen we kinderen en jongeren dit niet ontnemen. Bovendien haalt een gezamenlijke activiteit ook de ongemakkelijke spanning van die eerste contacten of nieuwe vriendschappen wat weg. Ze krijgen weer wat om te delen en over te praten.
  • Breng de wereld binnen in de zomerschool en stap met de zomerschool de wereld in. Leren is contextgebonden. Contexten geven betekenis aan het leren. Ontwerp doelgerichte leeractiviteiten die als een passe-partout in verschillende contexten inzetbaar zijn. Bijvoorbeeld: met ‘organiseer een mini-musical’ en ‘organiseer een basketbaltoernooi’ kan je dezelfde doelen met vergelijkbare leeractiviteiten aanreiken. Zo speel je vlot in op de intrinsieke motivatie van kinderen. Projectonderwijs, zoals voor het vak Project Algemene Vakken, kan een bron van inspiratie zijn om dit effectief aan te pakken. Ook automatiseringen kan je zeer goed integreren in diverse dans-, spel- en sportactiviteiten. Het is een synergie van schools en buitenschools.
  • Faciliteer de autonomie en de zelfsturing van leerlingen. De abruptheid van de quarantaine dwong veel leerlingen om zelfstandiger te leren. Sommigen zullen uitgeblonken hebben in hun planningsvermogen, anderen wisten met de veelheid aan opdrachten en taken geen blijf. Meer dan ooit beseffen we hoe belangrijk het is dat we leerlingen dit van jongs af aan leren. Wanneer leerlingen zich competent voelen om te doen wat ze moeten doen, ze zich betrokken voelen op hetgeen hen te doen staat en ze daar ook autonomie in ervaren, zullen ze zich ook veel gemotiveerder voelen om te leren.

De Vlaamse overheid lanceerde een oproep om zomerscholen in te richten. Elke initiatiefnemer kan hiervoor bij de Vlaamse overheid een subsidiedossier indienen (indiendatum 5 juni). Met deze driedelige blogreeks, die gebaseerd is op Uitpakken met zomerscholen als vaccin tegen corona-achterstand. Hoe haalbaar en realistisch is dat? willen we jullie ideeën en handvatten aanreiken. Op de websitewww.zomerscholenvlaanderen.be vind je een ondersteuningsaanbod om van jouw zomerschool een succesverhaal te maken.

Lees hier deel 1 en deel 3 van onze blogreeks over zomerscholen. 

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers
Twitter feed is op dit moment niet beschikbaar.
Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2024 Schoolmakers - Disclaimer & Privacy - Verkoopsvoorwaarden

Website door rubenvaes.be