Zomerscholen realiseren – hoe begin je eraan?

01 juni 2020

Ideeën en handvatten voor initiatiefnemers en begeleiders

De Vlaamse overheid lanceerde een oproep om zomerscholen in te richten. Elke initiatiefnemer kan hiervoor bij de Vlaamse overheid een subsidiedossier indienen (indiendatum 5 juni). Met deze driedelige blogreeks, die gebaseerd is op Uitpakken met zomerscholen als vaccin tegen corona-achterstand. Hoe haalbaar en realistisch is dat? willen we jullie ideeën en handvatten aanreiken. Op de website www.zomerscholenvlaanderen.be vind je een ondersteuningsaanbod om van jouw zomerschool een succesverhaal te maken.


Meer lezen over zomerscholen?

Literatuur

  • Epstein, J. (2007). CONNECTIONS COUNT: Improving Family and Community Involvement in Secondary Schools. Principal Leadership, 8(2), 16-22.
  • Hattie, J. (2003). Teachers make a difference, what is the research evidence. Professional Learning and Leadership Development, 01, 1-17.Kuhfeld, M. & Tarasawa, B. (2020). The COVID-19 slide: What summer learning loss can tell us about the potential impact of school closures on student academic achievement. NWEA.
  • Martorell, P., Miller, T., Santibañez, L., & Augustine, C. (2016). Can incentives for parents and students change educational inputs? Experimental evidence from summer school. Economics of Education Review, 50, 113-126.
  • Meesterlezer. (2020). Verkeerde schouders, verkeerde reuzen. Geraadpleegd op 13 mei 2020 op: https://meesterlezer.wordpress.com/2020/05/03/verkeerde-schouders-verkeerde-reuzen/
  • Meirsschaut, M. & Ruys, I. (2018). Teamteaching: beweegredenen, randvoorwaarden en implicaties voor leerlingen, leraren en hun school. Onderzoeksrapport meervoudige gevalsstudie naar teamteaching in het Vlaamse basisonderwijs. Gent: Steunpunt Onderwijsonderzoek.
  • Uit De Marge vzw. (2020). De impact van de COVID-19-maatregelen op kinderen en jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties. Hoe overleven kinderen en jongeren in kwetsbare posities de lockdown?
  • Vandommele, G. (2016). Paving the way for adolescent L2 learners: Language learning through meaningful activities inside AND outside the school? Proefschrift ingediend aan de Faculteit Letteren KU Leuven.
  • Vettenburg, N. (2015). Maatschappelijke kwetsbaarheid verminderen door de binding met de school te verhogen. Uit: Loots, C., SCHAUMONT, C., (Red.), Kwetsbare jongeren: een uitdaging aan de  samenleving en het salesiaanse opvoedingsproject, Oud-Heverlee, Don Boscovormingscentrum,  006, p. 41 – 64.  

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Met dit aanbod speelt Schoolmakers in op de specifieke noden die scholen ervaren tijdens corona. We belichten de vele mogelijkheden die er zijn om te differentiëren en te remediëren.

https://buff.ly/36n83Rv

“Met de scholengroep sleutelden we in de vakantie aan het corona-actieplan. Het doel was duidelijk: bij een melding moest elk personeelslid meteen weten wat te doen.”

An Agneessens, directeur van het Lyceum Aalst, over het corona-actieplan: https://buff.ly/348BdlC

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2020 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be