Hanteer een integrale aanpak bij verandering
12 november 2024
Zomerscholen realiseren – hoe begin je eraan?
Ideeën en handvatten voor initiatiefnemers en begeleiders
De Vlaamse overheid lanceerde een oproep om zomerscholen in te richten. Elke initiatiefnemer kan hiervoor bij de Vlaamse overheid een subsidiedossier indienen (indiendatum 5 juni). Met deze driedelige blogreeks, die gebaseerd is op Uitpakken met zomerscholen als vaccin tegen corona-achterstand. Hoe haalbaar en realistisch is dat? willen we jullie ideeën en handvatten aanreiken. Op de website www.zomerscholenvlaanderen.be vind je een ondersteuningsaanbod om van jouw zomerschool een succesverhaal te maken.
- Blog #1: Zomerscholen: van aanleiding tot invulling
- Blog #2: Tips voor leerkrachten en begeleiders
- Blog #3: Tips voor initiatiefnemers
Meer lezen over zomerscholen?
- Klasse: Leerlingen bijspijkeren in de zomerschool https://www.klasse.be/224842/leerlingen-zomerschool/
- HUB ontwikkelen in diversiteit: https://www.ontwikkelenindiversiteit.be/post/leerschade-herstellen-met-zomerscholen
- Provincie Antwerpen, dienst flankerend onderwijsbeleid: https://www.provincieantwerpenleert.be
- Duurzaam onderwijs: https://duurzaamonderwijs.com/2020/05/16/maak-van-zomerscholen-droomfabrieken/
Literatuur
- Epstein, J. (2007). CONNECTIONS COUNT: Improving Family and Community Involvement in Secondary Schools. Principal Leadership, 8(2), 16-22.
- Hattie, J. (2003). Teachers make a difference, what is the research evidence. Professional Learning and Leadership Development, 01, 1-17.Kuhfeld, M. & Tarasawa, B. (2020). The COVID-19 slide: What summer learning loss can tell us about the potential impact of school closures on student academic achievement. NWEA.
- Martorell, P., Miller, T., Santibañez, L., & Augustine, C. (2016). Can incentives for parents and students change educational inputs? Experimental evidence from summer school. Economics of Education Review, 50, 113-126.
- Meesterlezer. (2020). Verkeerde schouders, verkeerde reuzen. Geraadpleegd op 13 mei 2020 op: https://meesterlezer.wordpress.com/2020/05/03/verkeerde-schouders-verkeerde-reuzen/
- Meirsschaut, M. & Ruys, I. (2018). Teamteaching: beweegredenen, randvoorwaarden en implicaties voor leerlingen, leraren en hun school. Onderzoeksrapport meervoudige gevalsstudie naar teamteaching in het Vlaamse basisonderwijs. Gent: Steunpunt Onderwijsonderzoek.
- Uit De Marge vzw. (2020). De impact van de COVID-19-maatregelen op kinderen en jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties. Hoe overleven kinderen en jongeren in kwetsbare posities de lockdown?
- Vandommele, G. (2016). Paving the way for adolescent L2 learners: Language learning through meaningful activities inside AND outside the school? Proefschrift ingediend aan de Faculteit Letteren KU Leuven.
- Vettenburg, N. (2015). Maatschappelijke kwetsbaarheid verminderen door de binding met de school te verhogen. Uit: Loots, C., SCHAUMONT, C., (Red.), Kwetsbare jongeren: een uitdaging aan de samenleving en het salesiaanse opvoedingsproject, Oud-Heverlee, Don Boscovormingscentrum, 006, p. 41 – 64.
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief