Artikel ‘Breed Evalueren’

18 december 2014

Impuls - 2014-15-2 - coverBreed Evalueren daagt ons uit op diverse vlakken. Het brengt ons terug naar twee kernvragen: waartoe dient ons onderwijs? En wat zijn de functies van evaluatie binnen onderwijs? Schoolmaker Saskia Vandeputte focust in haar artikel op de zoektocht naar hoe je Breed Evalueren concreet maakt: op een rijke, gevarieerde en kwaliteitsvolle manier het leerproces en de leerprestaties van leerlingen in kaart brengen, cartoon - eerlijk selecterenliefst samen met de leerling en andere betrokkenen. Hoe meten we daarbij wat heel moeilijk te meten valt? Hoe gaan we op een faire manier om met de verschillen tussen leerlingen? En met de norm die leerlingen moeten halen? Tot slot zoomt Saskia in op de vraag welke plaats de klassieke toets als evaluatievorm inneemt binnen Breed Evalueren.

 

 

Je kan het volledige artikel hier raadplegen.

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief