Effectieve instructie
Inhoud
Wetenschappelijk onderzoek toont aan: goede instructie helpt de leerlingen aanzienlijk vooruit.
In deze sessie ruimen we enkele misverstanden van de baan: Directe Instructie staat niet gelijk aan het urenlang saai doceren. Integendeel. Het biedt een handige houvast van bouwstenen waarmee je je les kan samenstellen die een garantie bieden op hoog leerrendement bij je leerlingen, veel interactie en een duidelijk overzicht als leraar.
Daarbij ga je als leraar in je rol staan van vakinhoudelijk én didactisch expert: je bent het model waaraan je leerlingen zich spiegelen, en je houdt dankzij formatieve evaluatie vinger aan de pols om te bekijken wie de leerstof reeds beheerst, en wie nog stappen moet zetten.
In samenspraak met de school bekijken we welke focus we hanteren in deze sessie:
- Vormen van Directe Instructie: Effectieve Directe Instructie, Activerende Directe Instructie …
- Directe Instructie als basisplan om te gaan differentiëren.
- Directe Instructie en andere vormen van effectieve didactiek.
- Inzetten op verhoogde leerwinst: hoe doe je dat?
- …
Doelgroep
- schoolteam
- (kleuter)leerkrachten
- zorgleerkrachten
- co-teachers
Doelen
Na het volgen van deze sessie weet/kan/beheers je…Heb je een antwoord op deze vragen…
We spelen binnen dit thema in op volgende vragen:
- Hoe kan ik van bij de instructie al rekening houden met de verschillen in mijn groep?
- Op welke manier kan ik mijn instructie zo efficiënt mogelijk laten verlopen?
- Wat doe ik best in aanloop van mijn effectieve instructie?
- Op welke manier organiseer ik mij best na het geven van mijn instructie?
Links naar relevante blogs en meer informatie
Interesse?
Contacteer ons op info@schoolmakers.be
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief