Schoolmakers’ nieuws

Op deze plek vind je onze meest recente acties, publicaties en open vormingsaanbod. Je vindt hier ook activiteiten van partners die we graag in de kijker zetten.

Mogen ouders ook meepraten over onderwijs zelf?

15 september 2014

Ik ben te gast op de school van mijn kinderen. Hun school. Maar is het ook mijn school? Lees hier het hele artikel. Terug naar schoolsmakers…

Lees verder

Ook oudere leraren hebben steun van de collega’s nodig

15 september 2014

Als we aan starters denken, dan denken we vaak eerst aan jongere leraren. Het woord starter geeft echter de indruk dat starten tijdelijk is. Toch zijn we allemaal op een…

Lees verder

Inspanning is niet de enige weg om tot inzicht te komen

15 september 2014

In het debat over de toekomst van het onderwijs lopen een paar grote lijnen: scholen werken meer samen met de buurt. Leerlingen zitten zelf meer aan het stuur van hun…

Lees verder

Scholen bruisen van innovatieve ideeën en initiatieven

15 september 2014

Licht uit. Spot aan. Op het podium staan acht toekomstmakers die elk hun eigen vernieuwende onderwijsproject voorstellen. Dit is de eerste ‘Mystery night on stage’, georganiseerd door het Mysterie van…

Lees verder

Uitdagen in het onderwijs doe je niet met een rode pen

15 september 2014

Dirk Van Damme, onderwijsspecialist bij de Oeso stelt vandaag in De Standaard, dat leraren minder bang moeten zijn om hun rode pen te gebruiken. De lat hoog genoeg leggen, is…

Lees verder

Vlaamse leraren zien job als individuele activiteit

15 september 2014

Drie vierde van de Vlaamse leraren geeft aan nooit lessen bij andere leraren te observeren. Ook gemeenschappelijk lesgeven blijkt een vrij zeldzame praktijk. Dat zijn enkele conclusies van het Talis-onderzoek…

Lees verder

Meer begeleiding voor leerkrachten

14 september 2014

Jonge leerkrachten blijken vaker en sneller het onderwijs te verlaten. Dat is blijkbaar een probleem want het onderwijs heeft nood aan goede werkkrachten. In het onderwijs wordt de toekomstige maatschappij…

Lees verder

Hoe ziet de job van leraar eruit in 2030?

10 september 2014

Volgens de Universiteit van Oxford is bijna de helft van de huidige jobs over 20 jaar gedoemd om te verdwijnen. “Maar niet de job van leraar”, zegt Dirk De Boe…

Lees verder

Waarover moet ons onderwijs gaan?

08 september 2014

Waarom bevat ons onderwijs de thema’s die het nu kent? Waarom onderwijzen we wel Nederlands, wiskunde en geen bushcraft, schaken of bier brouwen? Legitieme vraag die in de sociale media…

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Vandaag het in kaart brengen van de waardestroom van een secundaire fusieschool gefaciliteerd. Fijne opdracht, met overzicht en diverse inzichten als directe effecten. @schoolmakers #schoolontwikkeling https://lnkd.in/ed_WmPJ

"Duaal leren verschilt dus fundamenteel van zowel deeltijds onderwijs als van het klassieke voltijdse onderwijs. Dan is de vraag: wat is het nut en het belang van die bijkomende vorm van leren?" #duaalleren #onderwijs

https://buff.ly/2NhTt3a

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CVBA, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2020 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be