Ja, er zullen scholen sluiten.

25 augustus 2022

Voor onzekere tijden bestaan niet altijd standaard-oplossingen. Schoolmaker Jan zag hoe onderwijsmensen de laatste jaren ver geraakten door hun intuïtie te leren vertrouwen.

“Het komt wel goed”. 

Die zin heb ik vroeger vaak gehoord. Toen het even wat minder goed ging of toen er iets erg gebeurde. Ik ging erdoor glimlachen, kreeg opnieuw vertrouwen. Op den duur werd ik er oeverloos optimistisch door en werd erin bevestigd. Ja, alles komt wel goed. Toch? 

Doorgaans ga ik als zeer optimistisch door het leven, als mens, vroeger als leerkracht en leerlingenbegeleider, nu als Schoolmaker en schoolbestuurder. Daar is één grote valkuil aan: soms loop je daarmee pal voorbij aan de minder positieve of ronduit negatieve gevoelens waar collega’s, leerkrachten of schoolleiders mee zitten. Niets zo frustrerend als het gevoel te hebben dat je je tanden op iets aan het stukbijten bent, en een positivo voor je hebt die vrolijk staat te beweren dat alles wel goed komt. Ach, zwijg toch. Soms is het nu eenmaal moeilijk en lastig en voelt het helemaal niet goed. Erken dat gewoon. 

Mogen we nog uitspreken dat het best wel lastige tijden zijn en dat dat iets met ons doet? Dat het ons spanning, hoofdpijn of andere klachten bezorgt? Dat het ons irriteert, frusteert dat iedereen maar met oplossingen strooit en je denkt: “En waarom kom je daar nu pas mee af? Dat lerarentekort stond toch in de sterren geschreven?”. 

Zeker. 

Voel wat je voelt. 

Spreek uit wat je te zeggen hebt. 

Kanaliseer die negatieve emoties, vooraleer zij jou gaan bepalen. Op dat laatste zit niemand te wachten. Zeker jij niet. 

Want nee, op dit moment hebben we niet zomaar de zekerheid dat alles wel goed komt met ons onderwijs. Dit zal een schooljaar zijn waarin scholen moeten sluiten omdat er te weinig leerkrachten zijn. Hopelijk niet veel. Hopelijk niet volledig. Hopelijk niet lang. Maar het zal gebeuren.

Het zal ook het jaar zijn waarin scholen maandenlang zonder schoolleiding komen te zitten, omdat de directeur uitvalt en niemand die job tijdelijk wil opnemen. Het kan zijn dat schoolbesturen in stevige crisis terecht komen en het schip eindeloos stuurloos lijkt. Waarin onduidelijkheid heerst over eindtermen en leerplannen, iedereen daarvoor naar elkaar wijst en jij misschien denkt: foert, als het zo zit, blijf ik morgen thuis.  

Kant-en-klare en duurzame oplossingen bestaan daar niet voor. Die zullen in samenwerking en op de langere termijn uitgedacht moeten worden. Morgen kunnen die niet in voege gaan. Een eerste stap kan misschien gezet. Ook door jou. 

Wat ik de afgelopen jaren heb geleerd is vooral dit: op de bodem van de put kan je je stevig afduwen. Mensen hebben vaak meer veerkracht dan zijzelf en hun omgeving denken. Heel vaak zelfs. 

Het komt niet altijd “goed”. Het komt vooral zoals het komt. En soms zal geen enkele oplossing die vroeger werkte nog werken. 

Dan begint het. 

Neem afstand, zoek rust. Is er even paniek nodig? Laat dan de paniek zijn werk doen. Maar word vooral rustig. Adem in en uit. Stop met bewust nadenken over oplossingen, truukjes, adviezen en instructies die je kreeg. Voel wat je voelt en laat je intuïtie het overnemen. Die zal zich afduwen op de bodem. 

Stel jezelf dan de vraag: welke is de eerstvolgende, haalbare stap die ik kan zetten? Wat kan ik, met de energie en wijsheid die ik nu heb, bijdragen aan het grotere geheel? Maakt niet uit wat, zet een stap. Beweeg. Schrijf een kwade lezersbrief. Beleg een vergadering op school. Focus op je leerlingen en niets meer. Ook al is dat een stap naar je zetel waarin je 2 dagen uitrust. Ook al is dat eens goed schreeuwen, je gedacht ongezouten zeggen of afspraken negeren en gaan wandelen in het bos.  (*). 

Zet die stap en wees daar fier op. Zoek de rust weer op en leer eruit. 

Alles komt niet altijd goed. Alles komt zoals het komt. En we kunnen allemaal haalbare stappen zetten. Dat is exact wat ons te doen staat en wat we kunnen. Kijk maar naar corona. Samen de dingen doen bewegen. En tussen al die bewegingen zullen de oplossingen komen bovendrijven. 

Ook wanneer scholen sluiten. 

Vooral wanneer scholen sluiten. 

Jan Royackers

(*) Ja, ik baseerde me hiervoor op het principe van de Artful Participation uit de Sociocratie. 

Gerelateerde blogs

Stilstaan is vooruitgaan
‘Coaching en intervisie voor schoolleiders’ 
– Aanbod: intervisie voor leidinggevenden in het onderwijs

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

15 bestuurders @ 7 #coöperaties -@rescoopv 's #Druifkracht & NAVITAS; #werkerscoöperaties @tintelijn #OMGEVING & #hota; #Tweeperenboom & #Schoolmakers namen deel aan onze 2-daagse @CeraCoop @KCO_KULeuven. Merci @FredDufays, Johan, @AMVangeenberghe @lieve_jacobs & @HannesHollebecq

Mooie synthese @YDemaertelaere #schoolmakers

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2022 Schoolmakers - Disclaimer & Privacy - Verkoopsvoorwaarden

Website door rubenvaes.be