Breed evalueren: hoe breed kan je gaan?

21 oktober 2016

September leek wel de maand van de evaluatie. Het nieuwe schooljaar begon met uitgebreide media-aandacht voor dit belangrijke thema en heel wat Schoolmakers kwamen hierbij aan het woord. Zijn wij als Schoolmakers nu voor of tegen “punten”?

Die vraag kregen we vaak voorgeschoteld. Punten zijn een erg herkenbare en wijd verspreide manier om evaluatie te rapporteren. Het hele evaluatie-debat draait echter om veel meer. De cruciale vraag voor ons is: “Hoe organiseren we onze evaluatie op zo’n manier dat ze bijdraagt tot een maximale ontwikkeling van elk van onze leerlingen?”. Of je daarbij nu punten hanteert of niet, is maar een detail in de schaduw van crucialere deelvragen zoals:

  • Waartoe evalueer je? Wat wil je bereiken met je evaluatie binnen elk vak? Welke vakoverstijgende competenties wil je je leerlingen bijbrengen? (zowel op cognitief vlak, sociaal-affectief vlak, motorisch vlak als metacognitief).
  • Wat evalueer je dan?
  • Hoe ga je dat evalueren?
  • Wie is de evaluator?
  • Wanneer evalueer je/ hoe vaak?
  • Hoe maak je leraren vaardig in het toepassen van de evaluatie-visie in de praktijk?
  • Welke effecten heeft dit op de manier van lesgeven in je school?
  • Welke organisatorische effecten brengt dit met zich mee?
  • Hoe rapporteren we op een transparante manier?

Hieronder vind je een hele reeks publicaties die handvaten kunnen bieden om breder naar evaluatie te kijken, en breder te gaan evalueren.

Met vragen over evaluatie kan je terecht bij onderstaande medewerkers. Zij begeleiden scholen in evaluatie-trajecten, met expertise van het Steunpunt Diversiteit en Leren.

Saskia Vandeputte: saskia@schoolmakers.be

Jan Royackers: jan@schoolmakers.be

Bert Smits: bert@schoolmakers.be

 

Schoolmaker Saskia gaf in het septembernummer van Klasse een interview over Breed Evalueren. Een ingekorte versie daarvan lees je hier. Nog meer over het waarom, wat en hoe van Breed Evalueren vind je hier.

Schoolmaker Jan gaf in het VTM-nieuws een interview over evaluatie. Je vindt het hier.

Schoolmakers Bert en Jan werkten mee aan een artikel over evaluatie in De Morgen en Het Laatste Nieuws. Klik hier.

Saskia Vandeputte en Koen Mattheeuws publiceerden volgend artikel over Breed Evalueren in IMPULS. Klik hier.

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

#onderwijs in #brussel #ocb #tieners #transitie, een samenwerking @OCBrussel Brussel en @Schoolmakers https://t.co/oioC1LQwok

Onderzoekers van @KULeuvenKulak en van @ugent stellen een krachtige begrijpend-leesdidactiek voor met 5 didactische sleutels: functionaliteit, interactie, strategie-instructie, leesmotivatie en transfer. Download hier de praktijkgids. #onderwijs #lezen
https://t.co/58I9GEI8ky

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CVBA, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2019 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be