Handvatten om breed evalueren waar te maken
Hoe laten we collega’s kritisch naar hun evaluaties kijken? Welke stappen kunnen we zetten om onze evaluaties gevarieerder, authentieker en motiverender te maken? Hoe krijgen we ook ouders mee in een brede kijk op evaluatie?
Het zijn enkele van de vragen die we als Schoolmakers tegenkomen als we samen met scholen hun evaluatiepraktijk en -beleid onder de loep nemen. Breed evalueren* schoolbreed vorm geven is een boeiende en gelaagde uitdaging. In dit artikel geven Schoolmakers Saskia Vandeputte en Koen Mattheeuws handvatten mee voor de start van een gedragen aanpak.
* Benieuwd naar wat breed evalueren inhoudt?
Lees het artikel Breed evalueren: omgaan met verschil in zijn en in leren of kijk naar dit introductiefilmpje.
Samengevat betekent breed evalueren dat je streeft naar positieve antwoorden op deze vragen:
– Bekijken we de leerling vanuit een waarderend perspectief en in zijn geheel?
– Focussen we op het in kaart brengen van competenties (meer dan kennis) in authentieke situaties?
– Hebben we evenredig oog voor proces én product?
– Evalueren we vanuit verschillende invalshoeken, op verschillende manieren, in verschillende contexten?
– Houden we rekening met de heterogeniteit van onze leerlingengroep?
– Betrekken we leerlingen bij hun evaluatie?
Smaakt naar meer?
- Lees in dit blogbericht hoe een examen toch geen examen is in het Deeltijds Kunstonderwijs. Hier vind je een voorbeeld van hoe je een pedagogische studiedag rond evalueren zelf in handen kan nemen.
- In dit artikel kom je te weten waarom Einstein nu in de zorgklas zou zitten (p.5-6).
- Lees hier hoe evalueren in september 2016 in de (onderwijs)media is geweest.
Schoolmakers Jan Royackers en Saskia Vandeputte begeleiden scholen in het waarmaken van brede evaluatie van leerlingen. Met expertise van Steunpunt Diversiteit & leren. De focus kan liggen op beleid of praktijk, via coaching, advies, lezingen of langlopende vormingstrajecten. Interesse voor jouw school? Mail saskia@schoolmakers.be.
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief