Bekend/benieuwd/bewaard – een simpele én effectieve werkvorm!
Leerlingen activeren, hun voorkennis of ervaring aanspreken, hen inzichten laten verankeren.
Het lijkt allemaal soms moeilijker dan het is. In onderstaande screencast leg ik de werkvorm bekend/benieuwd/bewaard uit. Eenmaal je de werkvorm in de vingers hebt, kan je hem erg makkelijk doelgericht inzetten in je les. Zo zorg je ervoor dat leerlingen informatie ophalen uit hun geheugen. Eerder dan zelf alles te herhalen, of je leerlingen gewoon iets te laten herlezen. Intussen bevestigt veel onderzoek dat deze retrieval practice een topstrategie is als het op leren aankomt.
Bekend/benieuwd/bewaard kan je ook inzetten op teamniveau.
Want collega’s leren evengoed het best door actief met hun kennis om te gaan.
Ook al hebben we soms weinig energie voor dit soort ‘oefentesten’ of voelen we schroom om onder collega’s te delen wat we (willen) weten. Da’s voor leerlingen niet anders. Het goeie voorbeeld geven, dus!
Bekijk hier de screencast:
Benieuwd naar meer? Surf naar www.lerendifferentieren.be.
Heb je vragen? Of deel je graag jouw toepassing van deze structuur? Mail saskia@schoolmakers.be.
Veel samen-leer-plezier!
Saskia Vandeputte
saskia@schoolmakers.be
Deze blog verscheen ook op de website van Leren Differentiëren, een e-course voor leraren secundair onderwijs die zich willen verdiepen in differentiatie.
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief