Omgaan met diversiteit en verschil

29 juni 2020

Inhoud

Als leerkracht zien we de diversiteit in de samenleving binnenkomen in onze school en klas als ontmoetingsplaats. Dit stelt ons soms voor uitdagingen en brengt fantastische voordelen met zich mee.

Hoe kunnen we echter zowel pro-actief als preventief omgaan met deze diversiteit? Er zijn heel wat goede inzichten en onderzoeken die ons tonen hoe het kan. In deze sessie(s) gaan we actiegericht en reflectief aan de slag en zetten we stappen in onze eigen klas en team om hier een positief verhaal van te maken.

Samenwerking met verschillende partners zijn een inherent deel van omgaan met diversiteit aangezien verschillen tussen mensen ook gelijkenissen inhoudt en we niet over alle informatie beschikken wat het betekent om in een bepaalde cultuur op te groeien. Het kan echter bepalen hoe we interacties en gewoontes interpreteren. 

In deze sessie(s) staan we stil bij welke discours rond diversiteit en reflecteren we hierover binnen jullie team. Waar situeren wij ons? Waar willen we heen? Hoe zetten we stappen in de juiste richting met iedereen aan boord?

Aan de hand van het evidence-based kader van ‘disability studies’ en ‘intersectionaliteit’ worden er samen met het team acties bepaald om stappen te zetten in een zorgende schoolorganisatie. 

  • Hoe ziet dat er dan concreet uit in mijn klas? 
  • Welke stappen moet ik nu zetten zodat ik het gevoel krijg dat ik de diversiteit in mijn (klas-) omgeving positief kan benutten?

Doelgroep

  • (Zorg-)leerkrachten 
  • Ondersteuners
  • Zorgcoördinator
  • Directies
  • ….

Doelen

Na het volgen van deze sessie weet/kan/beheers je…Heb je een antwoord op deze vragen…

  • Je ziet diversiteit in een schoolse omgeving als troef
  • Je kan reflecteren over theoretische kaders rond omgaan met diversiteit en stemt dit af op jouw eigen klascontect en -praktijk.
  • Je zet (een eerste) stap(pen) om diversiteit in jouw klas verder positief te benutten.

Interesse?

Contacteer ons op info@schoolmakers.be

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Gezondheid of leerachterstand? Pano volgde voor deze reportage enkele scholen de afgelopen maanden. Ook de zomerscholen komen aan bod. En kan corona een kans zijn om ons onderwijs los te breken van huidige structuren? https://buff.ly/2FNmFhU

Het leerlabo 'lesgeven aan tieners' van @OCBrussel en @Schoolmakers gaat digitaal. Ook in coronatijden blijven wij professionaliseren.

👉Opgelet: Datums zijn gewijzigd!
👉Meer weten of inschrijven?

https://www.onderwijscentrumbrussel.be/diensten/studiedienst/nieuws/leerlabo-lesgeven-aan-tieners-digitaal

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2020 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be