10 tips om als leerkracht beter voor jezelf te zorgen
1. Druk je opdracht niet uit in lesuren. Benoem wel het aantal werkuren. Heb je bijvoorbeeld een voltijdse lesopdracht, stel dat dan pakweg gelijk aan 40 uren werken per week. Dat is 8 uren per dag en dus ook op woensdagnamiddag. Bespreek dit ook met een eventuele partner, vrienden en familie: kan er iemand op woensdagnamiddag op de kinderen passen of bekijk met je partner wanneer je deze uren zou werken als je toch woensdagnamiddag vrij neemt voor de kinderen. Je hebt die tijd namelijk nodig om je werk te organiseren.
2. Kijk goed na wat de impact is van het werk dat je doet. Maak je bijvoorbeeld een rubric, zorg dan dat die generiek is. Ontwikkel een template/passe-partout: iets dat je met weinig aanpassingen vaak kan toepassen, zodat je werk voldoende rendeert.
3. Investeer in teamwerk. Dat kost nu even wat meer tijd. Maar als je nu goede fundamenten legt, dan ga je op termijn snelheid maken en er de vruchten van plukken. Een essentiële stap hierbij is verwachtingsmanagement. Wanneer je iets doet voor je team, is het handiger om op voorhand al te checken wat de verwachtingen zijn. Zo kan je bijvoorbeeld als je een toets ontwikkelt voor je collega’s, op voorhand checken bij je collega’s welke vragen zij belangrijk vinden om erin te steken of welke doelen primeren. En belangrijk: vier ook de successen, hoe klein ook. Maak deze zichtbaar, bekrachtig elkaar daarin. Van een high five (met de ellebogen weliswaar) tot het – al dan niet – klinken met een mocktail.
4. Plan je werk strategisch. Werk met het batchen van taken. Moet je bijvoorbeeld filmpjes maken voor geschiedenis en Nederlands? Neem deze dan na elkaar op. Tal van andere tips vind je ook bij Anouck en Kelly. Schoolmaker Charlotte is fan van de Tijdsbazen cursus die haar op weg hielp om haar werk beter te plannen (geef zeker haar naam in als je je inschrijft, dan maakt ze kans op een goodiebag en jij op een échte werk&leven-mok). Haast je, want de inschrijvingen sluiten vrijdag 12 februari 2021 om 15u!
5. Kies je focus. Hol niet achter elke trend of hype aan. Selecteer bewust welke veranderingenje wilt realiseren. Vertrouw op onderzoek en stel je hierin ook onderzoekend op. Ga voor leernetwerken en kies jaarlijks een focus waarin je je wilt ontwikkelen.
6. Klaar om te vernieuwen? Zet bewust kleine stapjes zodat je de impact kan meten en weet wat jouw energie waard is. Als je alles tegelijk wil veranderen, is het onduidelijk welke veranderingen nu echt effect had. Met kleine stapjes is de kans ook groter dat je het volhoudt tot het in je systeem zit en je het zonder meer doet.
7. Installeer rituelen voor het opstarten en afsluiten van de dag. Schrijf bijvoorbeeld al je To Do’s voor de volgende dag op een briefje, steek dat in je boekentas en zet die op de gang. Zo sluit je mentaal en fysiek de werkdag af. Andere tips zijn een korte meditatie na het afsluiten van je computer, een kleine wandeling of 5 minuten keihard dansen op muziek. Zeker met al het thuiswerk zijn deze rituelen belangrijker dan ooit. Als je met de auto komt, parkeer je auto een kilometer van de school. Zo heb je toch een kleine wandeling mee.
8. We zijn vaak bezig met zaken waarop we geen invloed hebben. Zo gaat je energie verloren. Keer dit om. Vergroot je cirkel van invloed en verklein je cirkel van betrokkenheid. Bewaak je grenzen en denk na over waar je je energie wil insteken. Zo maak je je bijvoorbeeld druk in het gedrag van een ouder. Je kan echter het gedrag van die ouder niet veranderen, maar je kan wél een fijne relatie opbouwen met de leerling. Door die relatie kan je de resultaten verbeteren en zo effect genereren op de ouder. Maak je dus niet druk in de zaken waar je geen controle over hebt. Maak het beste van waar je wel invloed op hebt.
9. Praat met je collega’s als het even te veel is. Communiceer open en duidelijk. Zeg het tegen je collega’s als je de toetsen niet verbeterd krijgt of er een probleem is met de voorbereiding van de lessen. Hetzelfde met je leerlingen: lukte het niet om op tijd die toets terug te bezorgen: aanvaard dan dat het niet op tijd gelukt is en communiceer dat eerlijk en oprecht aan je leerlingen. Alleen al het delen maakt dat je op begrip kan rekenen. Komt het vaker voor? Kaart het probleem aan. Wie weet, kunnen jullie samen een oplossing bedenken.
10. Zit er structureel iets niet oké of zijn er grotere zorgen, kaart het dan aan bij het zorgbeleid van je school. Je school heeft een verantwoordelijkheid hierin, het is niet de bedoeling dat iedereen individueel oplossingen zoekt voor hetzelfde probleem. De organisatie is een rolmodel voor alle leerkrachten. Zo kan de school bijvoorbeeld vastleggen dat er na 18 uur ’s avonds geen mails meer verzonden mogen worden. Dergelijke regels verlagen de drempel van mensen om hun eigen grens te stellen. We gaan hier binnenkort op een extra blog dieper op in.
Zouhra Naeme en Charlotte Arnou
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief