Global Forum for Education & Learning in Dubai: wrap-up of the day – dinsdag 17/12

17 december 2019

Schoolmakers Bert Smits en Saskia Vandeputte nemen deel aan het driedaagse Global Forum for Education & Learning in Dubai. Bert ontving er vandaag  een award als één van de 100 wereldleiders in Educatie. Je hoort hem hier aan het woord in De Ochtend (Radio 1) over de award en de conferentie.

Elke congresdag brengen we een wrap-up van onze inzichten, ervaringen en reflecties. Dag twee levert deze food for thought en tips op:

  1. Moeten we punten afschaffen? Wie dacht dat de struggle met deze vraag iets van onze Westerse wereld is, is eraan voor de moeite. Rode draad doorheen de presentaties en gesprekken vandaag:  the competing and comparing culture in schools. Gelukkig kunnen we zélf invloed nemen op waar de gesprekken over gaan. Wie minder focus wilt op punten, en méér op leren, kan starten aan de kersttafel. Wat zegt die 65% van je nichtje over wat ze al wel en nog niet kan?

  2. Tweede rode draad doorheen deze dag: digitalisering. Bye bye Silicon Valley en ons blind staren op al wat als blinkende high tech uit de States overwaait. Wij merken hier dat technologische onderwijsinnovatie broeit en bloeit in het Midden-Oosten en India. Digitale co-teachers zijn daar geen extra’s die je leuk (of maar niks) vindt. Ze zijn een hefboom voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren die in afgelegen gebieden wonen (geen scholen in de buurt) en toegang krijgen tot online leerplatformen. Kritische kanttekening: wie stuurt, structureert en kwalificeert dat leren? En terwijl we dat schrijven, bevestigen we nog maar eens onze eurocentrische kijk op de zaak 🙂

  3. Sommige mensen brengen hun boodschap zo inspirerend dat het niet gewoon samen te vatten valt. Dus capteren we het verhaal van Parul Punjabi Jagdish van AIME in zeven quotes:

    1. Stop setting smart goals. Instead, ask kids to set brave goals – big, risky, audacious, visionary and endless goals.

    2. Our mentors are not saviours. There are there at a certain time every week. No more, no less. We don’t want kids to become independent.

    3. We decided to leave social media. It is very important for our kids and meanwhile, it is poisonous.

    4. One of the missing key competences in schools, is imagination. We need an imagination curriculum.

    5. In order to change the world, you have to change the way it works.

    6. Revolutions are never made only by one person. They’re made by groups. Nevertheless it always starts with one person standing up and confronting the system.

    7. If we acknowledge that school doesn’t work for everyone, leading to educational inequality and in turn inequality.

Laat je verder inspireren door AIME!

  1. Mentor, tutor, coach, instructor. Woorden die hier door de lucht vliegen als mogelijke synoniemen voor ‘teacher’. Wij zien het eerder als diverse rollen die je best doelgericht combineert. Met telkens een andere focus: uitleg geven, inspireren, motiveren, bevragen, vormen, ondersteunen, … We herontdekten hier de charme van de ‘mentor’. Het klinkt iets ‘voller’ dan coach. Meer vormend ook. Leren van een gids die je is voorgegaan..

  2. Into some problemsolving? Dat vroeg wiskundeknobbel Ananth P Mallya ons . Euhm, wel… Wij hebben ons schrap gezet en een variant van dit gifraadsel mee opgelost. Wanna try? Daag hiermee je logisch brein uit!

  3. Wij leren hier nieuwe woorden. Thinkering om maar ééntje te noemen. Het is ons nog niet cristal clear wat dat precies is. Iets als ‘denken via je handen’. Het gaat om de kracht van ‘via een handeling’ te komen tot conceptueel denken, tot creativiteit. Het idee is dat ‘dingen maken’ ons zintuiglijke ervaringen geeft en zo helpt om tot denken en leren te komen. Met lego bijvoorbeeld. Het doet ons denken aan de fablabs die je her en der ziet verrijzen. Deze quote vat het belang van Thinkering voor onderwijs wel goed samen: thinking with the hands can be a necessary stage on the road to learning and creative breakthrough. 

  4. Wij zagen in het in zijn ogen: deze Mohammed Ali is een speelvogel 🙂 We kregen gelijk. Tumooh betekent ambitie in het Maghrebijns. Dat lijkt ons een understatement voor wat ie allemaal doet. Neem hier een kijkje.

  1. De grote vragen over onderwijs blijken eeuwenoud en springlevend, zowat overal ter wereld. Met stip op één: waartoe dient onderwijs? Het deed ons terugdenken aan dit interview over de onderwijsdimensies van Gert Biesta. Een uitspraak om te laten sudderen: mensen die hoog gekwalificeerd zijn, relativeren vaak het belang van kwalificatie.

  2. Parents are the first educators. Aren’t they? Nog zo’n terugkerend thema. Wat moeten we toch met die ouders aanvangen? Er volgde een panelgesprek dat leek weggeplukt uit een workshop Ouderbetrokkenheid op een Vlaamse pedagogische studiedag. Wij vinden dat geruststellend. Zolang we onszelf (en anderen) in vraag blijven stellen komt het goed. Toch?

  3. Je kan dichtbij huis ver weg gaan. Met eNSPIRED kan je je laten inspireren door onderwijspraktijken uit het Zuiden over hoe werken aan gelijke onderwijskansen en omgaan met diversiteit in Vlaanderen anders kan.

  4. Nog eentje. For the fun of learning. The WOK academy has put sugar and milk to wikipedia. Entering Wikimaster (Quizzes met Wikipedia inhoud) en Wikiflip (Flip to learn everything).

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers
Twitter feed is op dit moment niet beschikbaar.
Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2024 Schoolmakers - Disclaimer & Privacy - Verkoopsvoorwaarden

Website door rubenvaes.be