Leerlingen evalueren

17 juni 2019

Omschrijving van het aanbod

Elke dag evalueren we. Vaak roepen die evaluaties vragen op.

Evalueer ik wel wat ik moet evalueren? Hoe hou ik dat haalbaar? Hoe betrek ik mijn leerlingen meer? 

Ik hop van evaluatie naar evaluatie. Ik meet en weeg, maar mijn leerlingen leren er te weinig van. Wat als … de ene leerling meer ondersteuning nodig heeft om te tonen wat ie kan? Is dat nog wel eerlijk? En mag dat wel?

Voor veel leerlingen staat evalueren gelijk aan stress, saaiheid en/of geklaag en gezucht. Hoe maak ik mijn evaluaties motiverend?

Het zijn maar enkele van de talrijke vragen rond evaluatie. Met een workshop ‘evalueren’ kunnen we vele kanten op.

In samenspraak kiezen we hieruit een focus: 

  • breed & kwaliteitsvol evalueren. Met ‘breed evalueren’ zoomen we in op principes als betrokkenheid van leerlingen bij evaluatie, gebruik van diverse evaluatievormen, … Kwaliteitsvol evalueren focust op het meer valide en betrouwbaar maken van evaluaties.
  • evalueren om te leren. Via formatieve evaluatie het leren van leerlingen nog meer zichtbaar maken, ondersteunen en stimuleren. 
  • omgaan met verschillen bij evaluatie. Gedifferentieerd evalueren door leerlinggericht te evalueren daar waar het relevant is.
  • Competentiegericht evalueren is een vast onderdeel bij praktijkvakken of het beoordelen van social skills. Wat is een competentie en hoe kunnen we die evalueren zodat we het buikgevoel overstijgen.

Doelgroep

Leerkrachten- en docententeams uit het basis-, secundair-, hoger-, volwassen- en deeltijds kunstonderwijs.

Coördinatoren, directies, ondersteuners, … kunnen aansluiten.

Doelen

Na het volgen van de workshop, heb je binnen de gekozen focus:

  • scherper inzicht in en een bredere kijk op evaluatie
  • inspiratie gehaald uit een resem praktijkvoorbeelden
  • geleerd van ervaringen en reflecties van collega’s
  • handvatten om in jouw lespraktijk nog breder, kwaliteitsvoller, meer formatief en/of gedifferentieerd te evalueren

Vorm

Workshop van min. 3u

We kunnen de workshop ook brengen in een gebalde (interactieve) lezing van minstens één uur of in een langer traject waarbij we diverse workshopinhouden combineren en ingaan op leervragen.

Publiek

Workshop: tussen 10 en 30 deelnemers, voor een lezing is het aantal deelnemers onbeperkt.

Data en locatie

Op vraag

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief