Duaal leren vraagt samen-werk

15 oktober 2017

Door mijn ervaring als PAV-leraar in het deeltijds beroepsonderwijs (DBSO) kan ik alleen maar initiatieven als het duaal leren toejuichen.
Leerlingen kunnen momenteel al volop in pilootprojecten en nieuwe richtingen  instappen waarbij de helft van hun competenties behaald moeten worden op de werkvloer. Het is de bedoeling dat de leerling verder gaat dan “stage” en een echt deel van het bedrijf gaat worden.

Het werkplekleren is iets dat al 30 jaar bestaat in het DBSO. Trajectbegeleiders, vakleerkrachten en leerkrachten algemene vakken vormen daar al jaren een hecht team om een grote diversiteit van leerlingen klaar te stomen voor de werkvloer.

Vaak verzamelen hier alle leerlingen die door allerlei redenen hun weg niet vinden in het gewoon onderwijs. Anderstalige nieuwkomers, moeilijke thuissituaties, leerproblematieken, heroriënteringen, enz… Maar 80% van deze jongeren hebben één ding gemeen, ze hebben heel veel zin om te gaan werken. Hierdoor kunnen de begeleiders vanuit een zeer concreet doel: werk zoeken en behouden. Werkplekleren werkt motiverend, zorgt voor variatie in de opleiding, leert leerlingen de vereiste werkattitudes aan en zorgt ervoor dat scholen onderwijs kunnen organiseren met actuele middelen en apparatuur.

Ook de bedrijven die langdurig met deze scholen samenwerken voelen de meerwaarde. De jongeren die kunnen doorgroeien zijn meestal erg loyale partners geworden die het bedrijf door en door kennen. Een betere proefperiode is er niet. Bovendien kunnen ook de werknemers in het bedrijf een mentor-functie opnemen, waardoor ook deze mensen extra uitdaging en motivatie vinden. Het bedrijf is vanaf dat moment niet enkel meer gericht op produceren, maar ook op het maatschappelijke. Dat dergelijke initiatieven worden doorgetrokken naar alle beroepsleerlingen is dus een innovatie die wij als Schoolmakers dus enorm hard toejuichen en willen ondersteunen.

Ik merk echter dat er toch reeds verschillende vragen en bezorgdheden rijzen omtrent de praktische invulling. Hoe gaan we de begeleiding en de evaluatie op de werkvloer organiseren? Als we  de rolmodellen in de klas naar de werkvloer sturen, waar kunnen de anderen leerlingen zich dan aan optrekken? Willen de bedrijven een brave volger of willen ze een drukke maar keiharde werker? Willen bedrijven de jongeren die het snelst geld opbrengen of steken ze liever hun tijd in jongeren die een echte stiel willen aanleren?

Dergelijke vragen zijn niet eenvoudig en liggen ver buiten de comfortzone van vele scholen en bedrijven.  Met Schoolmakers geloven we dat zo’n antwoorden gevonden kunnen worden, als bedrijven en scholen in een cocreatief samenwerkingsverband stappen. Bedrijven en scholen moeten gaan zoeken hoe ze samen hun passie kunnen delenScholen die het duaal leren”willen inbedden in hun organisatie zullen een hele transitie moeten ondergaan. Maar dit biedt uitdagingen, mogelijkheden, dromen, motivatie en zoveel meer…voor alle stakeholders. Het is net die uitdagingen die wij als Schoolmakers willen ondersteunen. Het is onze expertise om vanuit de dialoog tussen diverse betrokkenen samen innovatief te denken en via begeleiding stap voor stap een actieplan op te maken.

Naast het begeleiden van de transitie willen we ook onze expertise inzetten rond het optimaliseren van de leertrajecten van onze jongeren. Want het is tenslotte voor deze toppers dat we het allemaal doen.

Dus als je denkt dat je school of team deze extra ruggensteun kan gebruiken, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen en dan komen we graag langs voor vrijblijvend gesprek. Of schrijf je in op onze nieuwsbrief, want er zullen in de toekomst nog verschillende berichten verschijnen rond dit item.

Joris Van Waes

Joris@schoolmakers.be

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

"Vaak vergeten we daardoor waarom we leraar zijn geworden, waar onze echte goesting zit om samen met die groep leerlingen op weg te gaan. We willen voor iedereen goed doen, alles uit de kast halen om alle leerlingen erbij te houden."

Volg deze sessie: https://buff.ly/2VQHTjR

"Intervisie is pittig werk. Zowel voor de casusinbrenger als voor de deelnemers. Het vraagt aandacht, openheid en vertrouwen."

In deze blog delen Liesbeth en @SaskiaVDP hun lessons learned voor online intervisie. https://buff.ly/2NxRho0

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2020 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be