Scholen nóg sterker maken! 5 dagen op stap met Schoolmaker An Kennes.

26 september 2018

‘Wat doe jij eigenlijk bij Schoolmakers, An?’. Het is een vraag die ik geregeld krijg, zowel van familie en vrienden als van leerkrachten en directieleden waar ik op intake ga. ‘Wat is het verschil tussen wat jij doet en wat wij kennen als navorming?’. Het antwoord zit het hem in de procesbegeleiding.

Om dit goed te kunnen uitleggen neem ik jullie vijf dagen mee op pad. Elke dag is stuk voor stuk een onderdeel van trajecten die ik loop met scholen, een klein stukje van de procesbegeleiding dus. Het gaat veel verder dan alleen maar een halve dag input geven en leerkrachten er zelfstandig mee aan de slag laten gaan. Het gaat over het doorgronden en wroeten in het thema met een geheel schoolteam, met uitbreiding de ouders, de gemeentes en externe organisaties. We begeleiden het veranderproces binnen een bepaald thema én binnen de gehele context van de school.

Maandag

Ik start de week met een sessie over ‘Klasoverschrijdend werken in de kleuterschool’ in de streek van Antwerpen. Ik pik m’n collega-Schoolmaker op bij haar thuis en samen rijden we in de vroege ochtend naar de basisschool. Dit wordt de start van een traject waarbij we zoeken naar manieren om klasoverschrijdend te werken met ook oog op zelfzorg voor leerkrachten en communicatie naar ouders.

Er is een visie uitgeschreven door de school en we maken deze nog even concreet met de leerkrachten. We zetten in op methodieken waarbij iedereen gelijkwaardig input kan geven rond wat zij belangrijk en haalbaar zien. We komen tot concrete voorbeelden, samenwerkingsverbanden, uitdieping van de nood van het klasoverschrijdend werken en manieren om te communiceren naar ouders. Fijn te voelen dat het rust brengt in het team en dat deze sessie ook prachtige voorbeelden die er op school al waren naar de oppervlakte heeft gebracht. We komen binnenkort terug om te horen of hetgeen er nu opgezet is ook goed werkt, waar de sterktes en valkuilen zitten en kijken hoe we dit kunnen opvangen.

Onderweg naar huis spar ik nog met mijn collega-schoolmaker over de vervolgsessie en genieten we van de vergezichten. We doen wekelijks grote afstanden, maar dat zorgt er wel voor dat je onderweg je focus opnieuw kan leggen op een volgende activiteit of rust kan opzoeken op weg naar huis.

Dinsdag

Met trein en step naar de Plug-In. We werken als Schoolmakers niet op eilandjes los van elkaar. Ook wij zijn een lerende organisatie die veel belang hecht aan de vorming van ons team. We pluggen dus af en toe een ganse dag bij elkaar in om weet en voeling te krijgen van wat teamgenoten denken en doen.

We maken plannen voor de toekomst en zien weer nieuwe opportuniteiten om in onderwijs mee aan de slag te gaan. Het is ook genieten van de teamspirit en de positieve blik op onderwijs die we met z’n allen delen. Het bevestigt ook wat we in workshops meegeven; het belang van een goede open communicatie, de nood aan connectie als je constructief wil samenwerken, het verbinden met elkaar zonder te veel gestretcht te worden. Het is uitdagend mooi om bij de club te horen.

 ’s Avonds bekijk ik nog eens de workshop ‘differentiatie met link naar klasinrichting’ die ik gemaakt heb voor een basisschool aan de kust. Dat is waar ik morgen naartoe ga.

Woensdag

Er wordt mij vaak gevraagd om voorbeelden te geven van mooie klaslokalen, gezellige plaatsen waar kinderen in kunnen vertoeven. Dit zeker sinds mijn blog rond klasinrichting.

Een goede klasinrichting heeft niet perse iets te maken met ‘gezellig’. Wel met duidelijkheid en overzicht, zowel voor alle leerlingen als voor de leerkracht. We doen verschillende oefeningen rond inzicht in het groeperen van kinderen, het gebruiken van verschillende methodieken, voorwaarden om te differentiëren en omgaan met kinderen met specifieke onderwijsbehoeften binnen een grote klasgroep. De inzichten die we daar uithalen gebruiken we om naar onze eigen klasinrichting te kijken en van daaruit dingen te gaan veranderen of net in de verf te zetten.

Het was ontzettend deugddoend om met een groep leerkrachten hierrond aan de slag te kunnen gaan. Ik ben benieuwd welke concrete resultaten de inzichten in de klas hebben teweeggebracht. De leerkrachten gaan er alvast met veel energie mee aan de slag.

Met een voldaan gevoel vertrek ik van aan de kust weer huiswaarts, tijd om in de auto alle ideeën te laten bezinken en uit volle borst mee te zingen met heerlijke muziek.

Donderdag

Ik start mijn dag zoals altijd met een tas koffie en een moment van rust om de dag te overschouwen. Je probeert je altijd een beeld te vormen van hoe het zal zijn, wat er aan bod zal komen. Het typische aan procesbegeleiding is dat je de rode draad wel juist hebt, maar dat je de input van de deelnemers niet kan voorspellen. En laat dat nu net hetgene zijn waar we vooral mee aan de slag gaan. Elke keer dus best spannend om met een nieuw traject van start te gaan.

In de buurt van Tervuren staat een kick-off op het programma. Een basisschool heeft me gevraagd om hen dit jaar te begeleiden rond de invoering van het ZILL en dit te combineren met het aanbrengen van concrete tools binnen de onderwijsvernieuwing. Voor de start van dit project, voorzag ik een kick-off-moment waarbij de leerkrachten ieder voor zich kunnen aangeven wat ze zo bijzonder vinden aan dit project, waar ze naar uitkijken, maar ook wat hun bedenkingen zijn. Op die manier kan ik het proces zo goed mogelijk op maat van het team begeleiden. Ik zorg voor methodieken waarbij iedereen evenveel inbreng heeft en waarbij er veiligheid is om soms zeer persoonlijke weerstanden aan mij te kunnen doorgeven. Het beluisteren van het antwoord op de vraag ‘Wat kan die traject waardevol maken voor mij als leerkracht en voor mijn klas binnen deze school?’ doet ontzettend veel deugd en geeft dadelijk ook een realistische kijk op hoe het team zich gevormd heeft. De procesbegeleiding is van start gegaan, de volgende belangrijke stap is het informeren van de ouders over dit project. Hiervoor kom ik morgen opnieuw naar deze school.

Na wat stress door het drukke verkeer kom ik net na de middag aan West-Vlaanderen om een team uit het secundair onderwijs toe te spreken over ‘Breed evalueren. De school gaat dit jaar enkele momenten voorzien die ik mag begeleiden om het te hebben over hun manier van evalueren, kijken naar cijfers en rapportering. Tijdens deze eerste sessie kijken we naar het nut van evaluaties, naar wat we daar eigenlijk mee willen bereiken en in hoeverre dit al verweven zit in de evaluaties die de leerkrachten nu al doen. We doen kritische denkoefeningen en kijken naar manieren waarop de evaluaties geïnterpreteerd kunnen worden door de verschillende partners (leerkracht, ouders, leerling) en hoe helder we onze communicatie hierrond kunnen krijgen. Het was een grote groep leerkrachten en zelfs na een voormiddag vol klassenraden was er nog zuurstof om hierrond stevig aan de slag te gaan. Zalig toch!

Ik blik terug op een mooie dag in onderwijs. Het doet me mijmeren en stilstaan bij de schoonheid van wat we doen met kinderen en jongeren om hen zo zelfstandig mogelijk te laten bouwen aan hun eigen toekomst.

Vrijdag

Na een dag voorbereiden van vergaderingen en workshops die volgende week op het programma staan ben ik opnieuw in de lagere school in de buurt van Tervuren.

Het is openklasdag op school en ik ga de oudergroepen toespreken over wat onderwijsvernieuwing allemaal kan betekenen. Wat kan er op school veranderen? Wat kan je daarvan thuis horen of zien? Kan dit ook invloed hebben op het huiswerk? Hoe communiceren we erover als we iets opmerken? Hoe kan je hierover met je kind communiceren? Wat met vragen/gevoeligheden/angsten? Ouderpartnerschappen zijn belangrijk. Ouders zitten duidelijk graag mee op de kar, voelen veiligheid als we er open kunnen over communiceren. Fijn dat dit mogelijk was op deze school en dat dit traject meteen breed opengetrokken is met mooie afspraken rond communicatie tussen ouders, school en mezelf.

‘s Avonds ga ik spreken over ‘Brede school’ binnen een gemeente. Er komt een mogelijkheid voor alle scholen van de gemeente om in te schrijven voor het traject ‘Brede school’ en vandaag ga ik toelichten waar dat over gaat.

Zowel ouders, leerkrachten en directies zijn aanwezig op deze avond. We hebben het over het opzetten van gelijke onderwijskansen, over samenwerkingsverbanden tussen verschillende partners binnen de gemeente, over buurtwerk, les geven buiten de klasmuren en naschoolse opvang.  Belangrijk dat er kritische noten naar boven komen en onmiddellijk een gesprek op gang komt over het waarom van een Brede school. Het Waarom doorwroeten is namelijk een belangrijke eerste stap waar vaak wordt aan voorbij gegaan. Fijn dat deze groep hem dadelijk heeft opgepikt!

Tijd om aan het weekend te beginnen. Na een drukke week sluit ik graag af bij een glas rode wijn, een kaarsje en wat rustige muziek. Schoolmaker zijn betekent veel meer dan eens een bijscholing geven. Het is mensen warm maken, engageren, aansteken maar ook bevestigen in het fantastische werk dat ze al doen. Het is zoeken naar een evenwicht tussen informatie geven en informatie laten verwerken, actie verwachten en toch voldoende denktijd geven, terugkoppelen en vooruitblikken, perspectief geven waar nodig en vertrouwen op wat er is en dat op teamniveau met respect voor ieders bubbel. Dat is wat me het meest aanspreekt in mijn werk. We zijn goed bezig, we doen fantastische dingen. Vaak is het een kwestie van ze (bevestigd) te zien.

An Kennes

 

 

 

 

 

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers
Twitter feed is op dit moment niet beschikbaar.
Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2024 Schoolmakers - Disclaimer & Privacy - Verkoopsvoorwaarden

Website door rubenvaes.be