Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren

06 maart 2018

Heerlijk om te zien hoe steeds meer leerkrachten bloggen, vloggen of een podcast in elkaar draaien. Ook over differentiëren* verschijnen regelmatig knappe stukken van collega’s die voor de klas staan. Op zoek naar voorbeelden voor onze e-course Leren Differentiëren, kwamen collega Jan en ik het afgelopen jaar heel wat interessante ‘lerarenpennen’ tegen.
Voor wie fan is van lijstjes, dit zijn onze favoriete differentiatie-posts:

  1. Zes topstrategieën om tot leren te komen, geschreven door Tim Surma. Wat werkt er nu eigenlijk als het over leren gaat?
  2. Johannes Visser buigt zich over een heikele kwestie: als we differentiëren, hoe kunnen we dan ook gedifferentieerd evalueren? De titel vat goed samen: tijdens het schooljaar allemaal uniek, tijdens het examen allemaal hetzelfde. 
  3. Hier haalden we de mosterd voor de evaluatievorm ‘de nakijkcommissie’. Onze Noorderbuur Frans Droog is een meester in zijn vak. Eentje om te volgen.
  4. Rinke Vanhoeck maakt met Buiten de krijtlijnen schone podcasts over onderwijs. Sober, helder, inspirerend. Een beetje zoals radio. Voor de liefhebbers:  Jeroen Heremans aan het woord over hij Classcraft gebruikt met zijn derde- en vierdejaars secundair. Gamification dus, en de zin & onzin ervan.
  5. Sprankelende ideeën, creatieve insteken, kritische reflecties over evalueren in het deeltijds kunstonderwijs. Die lees je op de blog van Erik Schrooten, gitaarleraar en mede-bezieler van het Kunstig Competent project. Zo bijvoorbeeld een skyline van competenties of een kleurrijke zelf- en groepsevaluatie. Inspiratie verzekerd!
  6. Differentiëren is (ook): uitdaging bieden. De klasverhalen van Karen Van de Cruys zijn een plezier om te lezen. Over hoe authentieke taaltaken en ICT-gebruik er in de praktijk kunnen uitzien.

Benieuwd naar jullie differentiatietips van bloggende leraren!
Mail ze gerust naar saskia@schoolmakers.be.

Veel lees- en luisterplezier,

Saskia Vandeputte
saskia@schoolmakers.be

*In een notendop: differentiëren start voor ons bij een mindset, waarbij je verschillen en gelijkenissen tussen leerlingen op een positieve manier bekijkt, en benut om je didactiek te gaan verfijnen. Met als doel? Elke leerling zoveel mogelijk, zo graag mogelijk en zo efficiënt mogelijk laten leren.

Deze blog verscheen ook op de website van Leren Differentiëren, een e-course voor leraren secundair onderwijs die zich willen verdiepen in differentiatie.

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

"Wanneer je kinderen au sérieux neemt, dragen ze dat mee voor de rest van hun leven." 'Zwijgen is geen optie' praatte met @PietGrymonprez die technisch #onderwijs opnieuw aantrekkelijk wil maken. #duaalleren https://t.co/rYaj7L24D0

Wat was dat ook alweer van die werklast van de leraar? #HappyFriday! #teacherlife

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CVBA, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2018 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be