Leren op afstand: lessons learned

06 maart 2020

Blogpost #1: Simpel gezegd, moeilijker gedaan

Blogpost #2: Vijf manieren om te evalueren op afstand

Afstandsopleidingen zitten in de lift. Tegelijk staat de uitwerking ervaren vaak nog in kinderschoenen. In #1 van deze blogreeks lees je wat het allemaal vraagt van studenten, lesgevers en aanbieders in afstandsopleidingen om kwaliteit te leveren en een opleiding succesvol af te ronden. Voor cursussen waar je een certificaat of diploma mee kan behalen, vormt evaluatie met stip een uitdaging: hoe kunnen we op een volwaardige manier beoordelen of een afstandsstudent de vooropgestelde doelen behaalt?

‘Evalueren op afstand’ houdt veelal in dat studenten online opdrachten inleveren als ‘digitaal bewijs’ van hun weten en kunnen. Ook de feedback van de lesgever gebeurt via digitale wegen. Denk aan audio, video, beeld, tekst en alle mogelijk denkbare combinaties.

In #2 van deze blogreeks vind je vijf voorbeelden van grotere evaluatie-opdrachten. Ze dienen om in te schatten of studenten doelen bereikt hebben, of op goede weg zijn.

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Wie oh wie vervoegt ons kleine legertje van 1000 volgers van @dekrijtlijnen! We zijn er bijna! https://twitter.com/dekrijtlijnen/status/1330552844236300296

"Kies je evaluatievorm in functie van de lesonderwerpen die je behandelde."

@thebandb in @klasse_be over het evalueren van leerlingen en juist communiceren. https://buff.ly/3kRv7et

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2020 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be