[What’s new?] Nieuwtjes over Duaal Leren!

08 maart 2018

Schoolmaker en Duaal Leren-expert Joris van Waes trok afgelopen week naar de pitch van enkele Edutech bedrijven, georganiseerd door EdConnect, en de boekvoorstelling van ‘Leren Duaal Leren’ in het Vlaams Parlement. Speciaal voor Schoolmakers lijstte hij enkele nieuwtjes en inspirerende zaken op.

In aanwezigheid van een afgevaardigde van Europees commissaris voor Werk, Vaardigheden en Arbeidsmobiliteit Marianne Thyssen werd afgelopen maandag het boek ‘Leren Duaal Leren’ van Vicky Dekocker en An Katrien Sodermans voorgesteld. Vicky Dekocker is verantwoordelijke voor innovatie en het partnerschap Duaal leren bij Syntra Vlaanderen en haar collega Sodermans is er verantwoordelijk voor het kenniscentrum.

Het boek is duidelijk: Duaal Leren is nodig. Er is een grote nood aan een gekwalificeerde instroom bij de bedrijven en studies uit het buitenland bewijzen dat mensen die via deze weg geleerd hebben, beter zijn in levenslang leren. Een belangrijke competentie die op onze arbeidsmarkt steeds vaker gevraagd wordt. Er is veel enthousiasme en goesting in de onderwijswereld. Dat blijkt ook uit het groot aantal scholen dat zich inschreef voor het nieuwe proeftraject van volgend schooljaar. Maar om Duaal Leren écht te doen slagen, moeten we nog grondig nadenken over de volgende zaken:

  • Een communicerende driehoek. Duaal Leren kan alleen ontstaan als er een cocreatie is tussen drie partijen: de leerling, de werkgever en de onderwijsverstrekker. Deze driehoek moet goed op elkaar afgesteld zijn, één zwakke link en hij zakt in elkaar.
  • Een nieuw financieringsmodel. Als we vragen aan bedrijven om hier tijd en mensen in te investeren, zullen zij financieel ondersteund moeten worden om deze cocreatie aan te gaan. Ook scholen hebben meer (financiële) draagkracht nodig om dit proces waar te maken.
  • Aanduiden van een coach/mentor. Willen we een programma dat werkt, een programma op maat van de leerling, dan is het belangrijk dat zij begeleid worden door een coach, een mentor. Iemand die samen met hen bekijkt wat hun talenten zijn. Die een individueel programma voor de leerling samenstelt en zorgt dat de coördinatie tussen alle partijen optimaal verloopt.
  • Inzetten op digitalisering. Een gepersonaliseerd traject vraagt om een digitale context. Met evaluatie op maat, maar ook e-learning, virtual reality, leren op afstand, en een verlaging van de administratieve lasten..

Omdat ik het hele gebeuren rond Duaal Leren op de voet volg, merk ik hoeveel organisaties zoekende zijn naar de juiste formules. Het is een goed idee om te investeren in een goed lerend netwerk. Ervoor zorgen dat mensen uit bedrijven en scholen elkaar face-to-face ontmoeten om samen de kennis die al uitvoerig aanwezig is in de organisaties, te delen en verder te ontwikkelen. Zodat het leerproces optimaal kan afgestemd worden op de leerling en de werkplek.  

Momenteel zijn er al veel initiatieven rond opstartende lerende netwerken. Als Schoolmakers zien we vooral dat er veel praktisch wordt nagedacht: hoe gaan we de communicatie doen, hoe evalueren we? Volgens ons is het noodzakelijk om de focus te verschuiven naar meer inhoudelijke vragen: hoe gaan we differentiëren? Wat is de rol van de leerkracht? hoe passen we onze lespraktijk aan ter ondersteuning van de leerlingen duaal.

Er wordt vooral geprobeerd om Duaal Leren in te bedden in de oude onderwijscultuur. Terwijl er vooral een nieuwe cultuur van onderwijs moet ontstaan. Dit proces geeft ons de kans om het hele onderwijs te herdenken, een kans die we niet mogen laten liggen. Iets waar we met Schoolmakers heel graag bij helpen.

Nog enkele kleine nieuwtjes die we de afgelopen week bijleerden op het vlak van Duaal Leren:

  • Ook Europa steunt Duaal Leren. Dit door het Erasmus Pro-project, waarbij studenten op buitenlandse werkstage kunnen gaan.  
  • Veel bedrijven zijn bezig met educatieve technologie-toepassingen, kortweg edutech. Dat bleek ook bij de pitch-voorstelling bij EdConnect in Antwerpen.. De twee bedrijven die bij mij het oog sprongen die avond met het oog op Duaal Leren, waren Knowledge Flow en Bookwidgets. Een manier om veel vlotter oefeningen te integreren, ook vanop afstand, voor zowel lager, middelbaar als hoger onderwijs.
  • Het is duidelijk dat deze edutech-markt groeiende is. De apps en systemen die nu gecreëerd worden, zijn binnen vijf jaar onze nieuwe standaard. Het is nu volop de moment om te ontdekken welke zaken er bestaan en wat we willen implementeren. Een proces met vallen en opstaan, zowel voor scholen, ontwikkelaars als bedrijven.
  • Vanuit de wedstrijd “Ideaal Duaal” probeert Syntra Vlaanderen ook deze innovatieve ideeën mee te ondersteunen. De regionale selectierondes zijn momenteel achter de rug, wij zijn in ieder geval benieuwd naar de uiteindelijke winnaar.

Laat jij je school graag begeleiden rond duaal leren?
Neem contact op met Joris Van Waes.

Joris Van Waes
joris@schoolmakers.be

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Schoolmaker @JorisVanWaes heeft vanaf september nieuw videomateriaal klaar voor de e-course https://t.co/yob2sZpiSl rond IT en differentiatie. Stay tuned (of schrijf je nu al in en blijf op de hoogte)! #leerkracht #voordeklas

Alweer een plek voor een enthousiaste leraar in het lerarenteam van de Tienerschool! #frans #leerkracht https://t.co/cdol2X2lRj

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CVBA, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2018 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be