Middenkader

Ja, er zullen scholen sluiten.

25 augustus 2022

Voor onzekere tijden bestaan niet altijd standaard-oplossingen. Schoolmaker Jan zag hoe onderwijsmensen de laatste jaren ver geraakten door hun intuïtie te leren vertrouwen.“Het komt wel goed”. Die zin heb ik vroeger vaak gehoord.…

Lees verder

UDL versus differentiatie

22 augustus 2022

Afbeelding uit Struyven, Gheyssens, Coubergs, De Doncker, & De Neve (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Leuven: AccoDe roep om ons onderwijs inclusiever in te richten, van het kleuteronderwijs…

Lees verder

Coaching en intervisie voor schoolleiders*

07 juli 2022

* Onder de term schoolleider verstaan we de directeur, adjunct-directeur, coördinator, bestuurder, secretariaatsverantwoordelijke, maar ook ieder die in onderwijsorganisaties leiderschap opneemt, m.n. van kleuteronderwijs t.e.m. hoger onderwijs en volwassenenonderwijs.Wie ben…

Lees verder

Workshop ‘Opleidingen procesgericht ontwerpen’

07 juli 2022

Het hoger onderwijs is continu in beweging. Opleidingen worden met de regelmaat van de klok (her)ontworpen, zodat ze nog beter aansluiten bij de noden van studenten, inspelen op de eisen…

Lees verder

7 tips voor het verwelkomen van leerlingen met een vluchtverhaal in je klas

15 juni 2022

Met een groot hart en met handen en voeten, staan jullie allemaal steeds opnieuw klaar om leerlingen op te vangen, te integreren, te laten leren. Vaak ook met de handen…

Lees verder

De rollen van de leraar in een digitale leeromgeving

02 juni 2022

Volgens Martie Slooter dienen leraren zes rollen te vervullen om te komen tot effectief lesgeven. De vraag hierbij is: hoe realiseer je dat in een digitale leeromgeving? Wat hier volgt…

Lees verder

De leerlingenbegeleider als Zwitsers zakmes 

16 mei 2022

Een Zwitsers zakmes is een multifunctionele tool die de (minder) avontuurlijke mens in staat stelt om niet geheel ten prooi te vallen aan de grillen van de natuur. Of die…

Lees verder

Als vorming het antwoord is, wat is dan de vraag ?

16 mei 2022

Hoewel Schoolmakers geen klassieke nascholingsorganisatie is, krijgen we regelmatig de vraag om vorming te geven. Denk aan een interactieve lezing over effectief leiderschap , een training rond verbindende communicatie of…

Lees verder

A fool with a tool? Over (on)zin van scans bij procesbegeleiding in het onderwijs

16 mei 2022

Toen Schoolmakers in 2014 het licht zag, hadden we geen enkele zelfgemaakte tool. Intussen zijn er de DigiKapitaalScan en de Leiderschapstool (360° feedback). Die tools geven ons als procesbegeleiders in…

Lees verder

Stilstaan is vooruitgaan

05 mei 2022

Intervisie is …   “Niet snel genoeg, niet concreet genoeg, niet resultaatgericht… “ waren verzuchtingen van directies secundair onderwijs toen we – meer dan 15 jaar geleden – ‘het reflecteren’ als vast…

Lees verder

10 tips voor directeurs die willen Digi-springen

04 mei 2022

Op de studiedag van DIVO (Directeurs Vrij Onderwijs) gaf Schoolmaker Jan Royackers de inleidende keynote waarin hij de eerste resultaten voorstelde van onze DigiKapitaalscan. Zijn verhaal werd gevolgd door 5 praktijkverhalen…

Lees verder

Digisprong: spring met een plan!

04 mei 2022

Doordacht digitaal aan de slag met je schoolteam? Dan zijn er verschillende domeinen waar je als school op dient te focussen. Schoolmakers ontwikkelde samen met enkele partners de afgelopen jaren…

Lees verder

Growth mindset: echt of mythe?

28 april 2022

Afbeelding uit Struyven, Gheyssens, Coubergs, De Doncker, & De Neve (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Leuven: AccoDe meeste onder ons kennen het concept ‘growth mindset’ ondertussen wel. Het…

Lees verder

Directeur, je bent een procesbegeleider

19 april 2022

Het is waar: naast de andere opdrachten die je opneemt, neem je vandaag zeker ook de opdracht van procesbegeleider op. “Ah ja, hoezo?”, hoor ik je denken… Procesbegeleider [de; m/v;…

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief