Workshop ‘Opleidingen procesgericht ontwerpen’
Het hoger onderwijs is continu in beweging. Opleidingen worden met de regelmaat van de klok (her)ontworpen, zodat ze nog beter aansluiten bij de noden van studenten, inspelen op de eisen…
Lees verderHet hoger onderwijs is continu in beweging. Opleidingen worden met de regelmaat van de klok (her)ontworpen, zodat ze nog beter aansluiten bij de noden van studenten, inspelen op de eisen…
Lees verderMet een groot hart en met handen en voeten, staan jullie allemaal steeds opnieuw klaar om leerlingen op te vangen, te integreren, te laten leren. Vaak ook met de handen…
Lees verderVolgens Martie Slooter dienen leraren zes rollen te vervullen om te komen tot effectief lesgeven. De vraag hierbij is: hoe realiseer je dat in een digitale leeromgeving? Wat hier volgt…
Lees verderEen Zwitsers zakmes is een multifunctionele tool die de (minder) avontuurlijke mens in staat stelt om niet geheel ten prooi te vallen aan de grillen van de natuur. Of die…
Lees verderHoewel Schoolmakers geen klassieke nascholingsorganisatie is, krijgen we regelmatig de vraag om vorming te geven. Denk aan een interactieve lezing over effectief leiderschap , een training rond verbindende communicatie of…
Lees verderToen Schoolmakers in 2014 het licht zag, hadden we geen enkele zelfgemaakte tool. Intussen zijn er de DigiKapitaalScan en de Leiderschapstool (360° feedback). Die tools geven ons als procesbegeleiders in…
Lees verderIntervisie is … “Niet snel genoeg, niet concreet genoeg, niet resultaatgericht… “ waren verzuchtingen van directies secundair onderwijs toen we – meer dan 15 jaar geleden – ‘het reflecteren’ als vast…
Lees verderOp de studiedag van DIVO (Directeurs Vrij Onderwijs) gaf Schoolmaker Jan Royackers de inleidende keynote waarin hij de eerste resultaten voorstelde van onze DigiKapitaalscan. Zijn verhaal werd gevolgd door 5 praktijkverhalen…
Lees verderDoordacht digitaal aan de slag met je schoolteam? Dan zijn er verschillende domeinen waar je als school op dient te focussen. Schoolmakers ontwikkelde samen met enkele partners de afgelopen jaren…
Lees verderAfbeelding uit Struyven, Gheyssens, Coubergs, De Doncker, & De Neve (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Leuven: AccoDe meeste onder ons kennen het concept ‘growth mindset’ ondertussen wel. Het…
Lees verderHet is waar: naast de andere opdrachten die je opneemt, neem je vandaag zeker ook de opdracht van procesbegeleider op. “Ah ja, hoezo?”, hoor ik je denken… Procesbegeleider [de; m/v;…
Lees verderAfbeelding uit het boek “Binnenklasdifferentiatie realiseren in de praktijk”.Het is niet altijd evident om als leerkracht je onderwijs af te stemmen op al de verschillen in leren tussen de leerlingen.…
Lees verderDe weeën die door de corona-pandemie werden opgewekt, verplichtten het onderwijsveld om gedurende twee jaar continu te schakelen. De onderwijsboer ploegde tussen nieuwe regels en quarantaines voort, zelfs op het…
Lees verderBij peer mediation treden opgeleide leerlingen op als bemiddelaar in een conflict tussen medeleerlingen. Wat is peer mediation?Peer mediation is conflictbemiddeling tussen gelijken. Het is een methode waarbij opgeleide leerlingen als…
Lees verderSchrijf je in op onze nieuwsbrief