Secundair onderwijs

Jullie leiden jullie scholen in complexe omstandigheden. Respect!

28 oktober 2021

Directeurs, in wat ik jullie de voorbije weken heb horen vertellen, ontwaar ik een donker rode draad: jullie veerkracht om te blijven reflecteren en handelen in complexe omstandigheden.Hoezo, complexe omstandigheden? Van…

Lees verder

Niemand schuldig, iedereen verantwoordelijk

28 oktober 2021

De afgelopen 20 jaar ging onze onderwijskwaliteit erop achteruit. Zowel voor lezen, wiskunde als wetenschappen daalden de resultaten in internationale onderzoeken. Dat betekent niet dat we nu achteraan bengelen in…

Lees verder

Pilootproject ‘Diversiteit Net-Werkt’ gaat van start!

28 oktober 2021

UCLL, FOPEM, Schoolmakers en Odisee slaan de handen in elkaar om samen met basis- en secundaire scholen werk te maken van een sterkere brede basiszorg en verhoogde zorg in het…

Lees verder

Slimmer onderwijs door Online Samenwerkend Leren

14 oktober 2021

Op 4 mei gaf Schoolmaker Jan Royackers een interactieve online workshop over online samenwerkend leren op de Digital School Today-dag van Econocom. Die workshop viel duidelijk in de smaak. De…

Lees verder

Webinar DigiKapitaal-scan

07 juni 2021

Herbekijk hier ons webinar rond DigiKapitaal-Scan die we samen met D-Teach verzorgden, waarin we het onder andere hebben over: Wat zijn de zes dimensies van Doordacht Digitaliseren? Hoe kan de…

Lees verder

Versterk het schoolleiderschap op jouw school

26 mei 2021

Schoolmakers biedt de komende 2 schooljaren 14 gratis professionaliseringstrajecten aan die zich richten tot Vlaamse schoolleiders van secundaire scholen.  7 professionaliseringstrajecten focussen op het versterken van onderwijskundig leiderschap op scholen,…

Lees verder

Doordacht Digitaliseren – 60 tips voor het schoolleiderschap

10 mei 2021

Doordacht Digitaliseren is ongetwijfeld een van de vele veranderprocessen waar je school op dit moment mee bezig is én de komende semesters nog mee bezig zal zijn. Als directeur, adjunct-directeur,…

Lees verder

Nieuwe empirische evidentie over Effectief Schoolleiderschap

16 maart 2021

In februari verscheen in de Verenigde Staten het belangwekkende onderzoeksverslag How Principals Affect Students and Schools. Het verslag biedt een synthese van twee decennia empirisch onderwijsonderzoek over het belang en…

Lees verder

10 tips om als leerkracht beter voor jezelf te zorgen

10 februari 2021

1. Druk je opdracht niet uit in lesuren. Benoem wel het aantal werkuren. Heb je bijvoorbeeld een voltijdse lesopdracht, stel dat dan pakweg gelijk aan 40 uren werken per week.…

Lees verder

Ontsmette pennen

18 december 2020

Ontroerd, geprikkeld, geïnspireerd zijn maar slechts enkele woor- den die bij me opkomen bij het lezen van de verschillende blogs die (oud)-leerlingen, leerkrachten, directie hebben geschreven tijdens de lockdown in…

Lees verder

Leerbuddy Vlaanderen start! Want leren doe je niet alleen…

07 december 2020

Dat het coronavirus niet enkel ons lichaam aantast maar ook ons onderwijs hoeft nauwelijks uitgelegd. Een groot aantal kinderen en jongeren voelt de terugslag van de coronamaatregelen, emotioneel en cognitief.…

Lees verder

Boekvoorstelling ‘Iedereen Schoolmaker’

26 november 2020

Vorige week vond onze voorstelling plaats van onze publicatie Iedereen Schoolmaker. Investeren in samen leren.  Bert en ikzelf verwelkomden online 46 directeurs, adjunct-directeurs en andere geïnteresseerden. In het eerste luik…

Lees verder

Hoe meer we technologie omarmen, hoe meer we als mens het verschil kunnen maken.

03 november 2020

Hoe meer ik met digitalisering in onderwijs bezig ben, hoe minder ik het over ICT heb. Ik verklaar mij nader. Vorige week belde een collega. Haar sessie de dag nadien…

Lees verder

Zelfsturend leren leven in tijden van corona: een levensles van vallen en opstaan

30 oktober 2020

Weg met de ongebreidelde vrijheid Een wolk van wisselende gedachten doorkruist mijn rationeel denken. Peinzend aan gisteren: geen corona, digitalisering: oui et alors, de vrijheid van keuzebepaling: ik zeg ja,…

Lees verder

Het schoolleiderschap doet ertoe

13 oktober 2020

Hoeveel klassen zijn er bij jullie al in quarantaine? Deze dagen is dit vaak de openingsvraag die directeurs stellen wanneer ze collega-directeurs ontmoeten.   Het adagio ‘de schoolleider doet ertoe’ is…

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief