Schoolmakers aan het werk

Op deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn & delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken. Laat het je smaken!

Blogreeks: ‘Leiding geven aan verandering’

29 maart 2018

“Hoe creëer je een voldoende groot draagvlak voor deze verandering?  Hoe zorg je voor een positieve dynamiek om deze verandering tot een succes te maken?” – Directeur tijdens een tweedaagse…

Lees verder

13 tips om je klas in te richten voor betere differentiatie

23 maart 2018

Schoolmaker en lager onderwijsexpert An Kennes helpt scholen op weg naar een prikkelarme en gezellige klasinrichting om zo beter te kunnen werken aan differentiatie*. Wat hebben we nodig in een…

Lees verder

[What’s new?] Nieuwtjes over Duaal Leren!

08 maart 2018

Schoolmaker en Duaal Leren-expert Joris van Waes trok afgelopen week naar de pitch van enkele Edutech bedrijven, georganiseerd door EdConnect, en de boekvoorstelling van ‘Leren Duaal Leren’ in het Vlaams…

Lees verder

Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren

06 maart 2018

Heerlijk om te zien hoe steeds meer leerkrachten bloggen, vloggen of een podcast in elkaar draaien. Ook over differentiëren* verschijnen regelmatig knappe stukken van collega’s die voor de klas staan.…

Lees verder

Werken met jokers

27 februari 2018

Leerlingen zetten tijdens een opdracht of toets een joker in. Vooraf bepaal je wat die joker inhoudt: extra ondersteuning, een vraag die wegvalt of een evaluatiecriterium dat dubbel weegt. Werken…

Lees verder

Bekend/benieuwd/bewaard – een simpele én effectieve werkvorm!

23 februari 2018

Leerlingen activeren, hun voorkennis of ervaring aanspreken, hen inzichten laten verankeren. Het lijkt allemaal soms moeilijker dan het is. In onderstaande screencast leg ik de werkvorm bekend/benieuwd/bewaard uit. Eenmaal je…

Lees verder

Weg met de vakken, terug naar de leerdoelen!

19 februari 2018

Er bougeert heel wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die jonge tieners niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te…

Lees verder

Differentiëren, hoe doe je dat? Schoolmaker Jan antwoordt tijdens de Facebook Live van Klasse

18 januari 2018

Tempoverschillen, werken op 3 sporen, uiteenlopende interesses … Differentiëren haalt het beste in jouw leerlingen naar boven. Maar hoe kan je dat nu (beter) doen? Schoolmaker Jan Royackers is één…

Lees verder

Heeft iedereen het begrepen?

16 januari 2018

Heeft iedereen het begrepen? Het is een vraag die iedere lesgever wel eens stelt. Doorgaans levert die vraag ons niet veel op. Zelden kom je zo te weten wat leerlingen…

Lees verder

Traditioneel of innovatief onderwijs? Zo zwart-wit is het niet.

14 januari 2018

De media pakten dit weekend uit met de resultaten van een grootschalig onderzoek naar de effecten van directe instructie op school. Die bleken bijzonder gunstig. Directe instructie is een efficiënte…

Lees verder

Het M-decreet in Ghana en Thailand

06 januari 2018

Jan Royackers vertegenwoordigde Schoolmakers op LICE 2017, the London International Conference on Education, en brengt in een reeks blogs verslag uit van zijn internationale ontmoetingen. Hij was klein, tenger, bij…

Lees verder

De juiste vragen

05 januari 2018

Een vroege ochtend in een lege koffiebar in Vilvoorde. Ik heb afgesproken met Saskia Vandeputte om te praten over haar werk, haar passies, drijfveren en wat haar maakt tot een…

Lees verder

Een prestigeproject voor elke leerling

19 december 2017

Jan Royackers vertegenwoordigde Schoolmakers op LICE 2017, the London International Conference on Education, en brengt in een reeks blogs verslag uit van zijn internationale ontmoetingen. Amie Canter geeft les in…

Lees verder

Differentiëren, moet dat echt?

12 december 2017

Zelfs de bevlogen leerkracht die vanuit een diepe passie een half uur aan het woord is voor een grote groep leerlingen, kan op dat moment volop aan het differentiëren zijn.…

Lees verder

Ook duaal leren kan je leren

08 december 2017

Zowel de hervorming van het onderwijs alsook het duaal leren, zal een jaar uitgesteld worden. De proefprojecten worden uitgebreid en er komt extra tijd vrij om de leerplannen en methodieken  …

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers
Twitter feed is op dit moment niet beschikbaar.
Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2024 Schoolmakers - Disclaimer & Privacy - Verkoopsvoorwaarden

Website door rubenvaes.be