Blogreeks: ‘Leiding geven aan verandering’
“Hoe creëer je een voldoende groot draagvlak voor deze verandering? Hoe zorg je voor een positieve dynamiek om deze verandering tot een succes te maken?” – Directeur tijdens een tweedaagse…
Lees verderOp deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn & delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken. Laat het je smaken!
“Hoe creëer je een voldoende groot draagvlak voor deze verandering? Hoe zorg je voor een positieve dynamiek om deze verandering tot een succes te maken?” – Directeur tijdens een tweedaagse…
Lees verderSchoolmaker en lager onderwijsexpert An Kennes helpt scholen op weg naar een prikkelarme en gezellige klasinrichting om zo beter te kunnen werken aan differentiatie*. Wat hebben we nodig in een…
Lees verderSchoolmaker en Duaal Leren-expert Joris van Waes trok afgelopen week naar de pitch van enkele Edutech bedrijven, georganiseerd door EdConnect, en de boekvoorstelling van ‘Leren Duaal Leren’ in het Vlaams…
Lees verderHeerlijk om te zien hoe steeds meer leerkrachten bloggen, vloggen of een podcast in elkaar draaien. Ook over differentiëren* verschijnen regelmatig knappe stukken van collega’s die voor de klas staan.…
Lees verderLeerlingen zetten tijdens een opdracht of toets een joker in. Vooraf bepaal je wat die joker inhoudt: extra ondersteuning, een vraag die wegvalt of een evaluatiecriterium dat dubbel weegt. Werken…
Lees verderLeerlingen activeren, hun voorkennis of ervaring aanspreken, hen inzichten laten verankeren. Het lijkt allemaal soms moeilijker dan het is. In onderstaande screencast leg ik de werkvorm bekend/benieuwd/bewaard uit. Eenmaal je…
Lees verderEr bougeert heel wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die jonge tieners niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te…
Lees verderTempoverschillen, werken op 3 sporen, uiteenlopende interesses … Differentiëren haalt het beste in jouw leerlingen naar boven. Maar hoe kan je dat nu (beter) doen? Schoolmaker Jan Royackers is één…
Lees verderHeeft iedereen het begrepen? Het is een vraag die iedere lesgever wel eens stelt. Doorgaans levert die vraag ons niet veel op. Zelden kom je zo te weten wat leerlingen…
Lees verderDe media pakten dit weekend uit met de resultaten van een grootschalig onderzoek naar de effecten van directe instructie op school. Die bleken bijzonder gunstig. Directe instructie is een efficiënte…
Lees verderJan Royackers vertegenwoordigde Schoolmakers op LICE 2017, the London International Conference on Education, en brengt in een reeks blogs verslag uit van zijn internationale ontmoetingen. Hij was klein, tenger, bij…
Lees verderEen vroege ochtend in een lege koffiebar in Vilvoorde. Ik heb afgesproken met Saskia Vandeputte om te praten over haar werk, haar passies, drijfveren en wat haar maakt tot een…
Lees verderJan Royackers vertegenwoordigde Schoolmakers op LICE 2017, the London International Conference on Education, en brengt in een reeks blogs verslag uit van zijn internationale ontmoetingen. Amie Canter geeft les in…
Lees verderZelfs de bevlogen leerkracht die vanuit een diepe passie een half uur aan het woord is voor een grote groep leerlingen, kan op dat moment volop aan het differentiëren zijn.…
Lees verderZowel de hervorming van het onderwijs alsook het duaal leren, zal een jaar uitgesteld worden. De proefprojecten worden uitgebreid en er komt extra tijd vrij om de leerplannen en methodieken …
Lees verderSchrijf je in op onze nieuwsbrief