Artificiële intelligentie in taalonderwijs
‘Hey Google, vertel een grap. Hey Siri, zet een timer op 5 minuten. Hi Alexa, welk weer is het morgen?’ Enkele voorbeelden van gesprekken met taalalgoritmes en AI-systemen die je…
Lees verder‘Hey Google, vertel een grap. Hey Siri, zet een timer op 5 minuten. Hi Alexa, welk weer is het morgen?’ Enkele voorbeelden van gesprekken met taalalgoritmes en AI-systemen die je…
Lees verder“Hoe zorg je voor betrokkenheid en eigenaarschap van docenten, zonder hun draagkracht uit het oog te verliezen? Hoe ga je om met weerstand bij een veranderproces dat moet leiden tot…
Lees verderEen leraar uit Nederland geeft voortaan zijn opdrachten meteen aan ChatGPT, in plaats van aan z’n leerlingen. Het is een cynisch statement dat aangeeft dat artificiële intelligentie (AI) onderwijs op…
Lees verderBij Schoolmakers geloven we in de kracht van Peer mediation. Kinderen en jongeren opleiden om als bemiddelaar op te treden bij conflicten tussen groeps- en leeftijdsgenoten kan een hefboom zijn…
Lees verderLieve basisschoolleider, misschien las jij inmiddels al over Vuurtoren – de dag vol kwali-tijd voor jou en andere collega’s basisschoolleiders – die georganiseerd wordt door Relaxed voor de Klas, Dagelijks…
Lees verderAfbeelding uit Struyven, Gheyssens, Coubergs, De Doncker, & De Neve (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Leuven: AccoBinnenklasdifferentiatie houdt in dat de leerkracht bij de instructie, uitvoering of evaluatie…
Lees verderWat leerkrachten weten, geloven en doen heeft een domino-effect op het leren van leerlingen. Verwachten ze van iedere leerling dezelfde inzet? Ligt de lat voor elke leerling even hoog? Mogen…
Lees verderJawel, zelfs met de oerklassieker onder de evaluatievormen – de toets – kan je gedifferentieerd evalueren. Gedifferentieerd evalueren houdt in dat je leerlinggericht evalueert op die vlakken waar dat relevant…
Lees verderJe geeft les en wil volop de mogelijkheden van differentiatie verkennen van achter jouw computer? Of je wil leerkrachten (in opleiding) inspireren en ondersteunen? Dan is onze e-course Leren Differentiëren …
Lees verderOn demand. Alles lijkt wel steeds meer en meer gepersonaliseerd. Het succes van streamingdiensten toont het aan. Podcasts zijn dan eigenlijk radio on demand. Ook op VRT MAX krijgt podcasting een…
Lees verderIn sommige scholen zal het lerarentekort zich de komende maanden stevig laten voelen. Als directie sta je voor de uitdaging om het schip te laten varen met een soms sterk…
Lees verderIn oktober start de volgende editie van de Masterclass ‘Procesbegeleiding in onderwijs’. De deelnemers bepalen mee de inhoudelijke klemtonen van deze opleiding. Ik schat de kans hoog in dat ze…
Lees verderVoor onzekere tijden bestaan niet altijd standaard-oplossingen. Schoolmaker Jan zag hoe onderwijsmensen de laatste jaren ver geraakten door hun intuïtie te leren vertrouwen.“Het komt wel goed”. Die zin heb ik vroeger vaak gehoord.…
Lees verderAfbeelding uit Struyven, Gheyssens, Coubergs, De Doncker, & De Neve (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Leuven: AccoDe roep om ons onderwijs inclusiever in te richten, van het kleuteronderwijs…
Lees verder* Onder de term schoolleider verstaan we de directeur, adjunct-directeur, coördinator, bestuurder, secretariaatsverantwoordelijke, maar ook ieder die in onderwijsorganisaties leiderschap opneemt, m.n. van kleuteronderwijs t.e.m. hoger onderwijs en volwassenenonderwijs.Wie ben…
Lees verderSchrijf je in op onze nieuwsbrief