Schoolmakers aan het werk

Op deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn & delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken. Laat het je smaken!

Inspelen op verschillen in ondersteuningsnoden

20 mei 2019

Inleiding Er bestaan massa’s webtools die het lesgeven makkelijker kunnen maken. In deze blog bekijken we enkele digitale kansen om te differentiëren. Over differentiatie zijn intussen boeken volgeschreven. Met Schoolmakers…

Lees verder

Convergerend differentiëren: samenwerken om de verschillen te verkleinen

20 mei 2019

Inleiding Er bestaan massa’s webtools die het lesgeven makkelijker kunnen maken. In deze blog bekijken we enkele digitale kansen om te differentiëren. Over differentiatie zijn intussen boeken volgeschreven. Met Schoolmakers…

Lees verder

Basiskennis inoefenen

20 mei 2019

Inleiding Er bestaan massa’s webtools die het lesgeven makkelijker kunnen maken. In deze blog bekijken we enkele digitale kansen om te differentiëren. Over differentiatie zijn intussen boeken volgeschreven. Met Schoolmakers…

Lees verder

De klas van de toekomst

13 mei 2019

Schoolmaker Joris Van Waes volgt innovatieve ICT vernieuwingen op de voet en legde zijn oor te luisteren bij het onderzoeksproject Lecture+: ‘de klas van 2030’. De resultaten worden op 22…

Lees verder

[MODERNISERING] Differentiëren zodat verschillen kleiner worden

12 mei 2019

Veel nieuwe leerplannen voor de eerste graad sturen expliciet aan op differentiatie. Bij bepaalde eindtermen of leerplandoelen staan didactische wenken die aansturen op het inspelen op verschillen tussen je leerlingen.…

Lees verder

[MODERNISERING] Differentiëren dankzij Directe Instructie

12 mei 2019

Directe instructie. Sidder en beef. Doembeelden van klaslokalen waarin de leraar met harde hand de klas regeert en een lesuur lang aan het woord is duiken op. Alle gekheid op…

Lees verder

[MODERNISERING] Zelfsturing en de leerling

12 mei 2019

“Wie alles begrepen heeft zet zich achteraan en kan al aan de volgende opdracht beginnen”. Herkenbaar, die zin. Ook helemaal niets mis mee: verlengde instructie geven aan die leerlingen die…

Lees verder

Geef de leerlingen meer eigenaarschap!

07 mei 2019

Er woeden allerlei discussies in onderwijsland. Maar wat is volgens mij hét thema om op in te zetten? Eigenaarschap van leerlingen! Leerkrachten hebben geleerd dat ze oplossingen moeten zoeken voor…

Lees verder

[Leren op afstand: lessons learned] #2 Vijf manieren om te evalueren op afstand

30 april 2019

Afstandsopleidingen zitten in de lift. Tegelijk staat de uitwerking ervaren vaak nog in kinderschoenen. In #1 van deze blog lees je wat het allemaal vraagt van studenten, lesgevers en aanbieders…

Lees verder

Impact van leraar-specialisten en de rest van het middenkader

28 april 2019

Steeds meer directies beseffen dat collega’s met het mandaat van van leraar-specialist en andere middenkaderfuncties erg belangrijk zijn bij het realiseren van de onderwijsambities van de school – niet in…

Lees verder

Evalueren met rubrics? Vraag & antwoord en tips!

25 april 2019

“Hoe kan ik taaltaken helder evalueren en mijn leerlingen daarbij concrete feedback – springstof voor leren – geven?” Dat vroeg Josfien Demey, leerkracht Nederlands, zich af. Ze kwam uit bij…

Lees verder

[Leren op afstand: lessons learned] #1 Simpel gezegd, moeilijker gedaan

22 april 2019

Stel dat je lesgeeft aan volwassenen. Beeld je in dat je jouw volwassen studenten of cursisten nooit of amper ‘in real life’ ziet. Ze studeren op afstand in een online…

Lees verder

Het bos door de bomen laten zien. Leerstof aanbrengen met advance organizers.

08 april 2019

Een advance organizer. Nog nooit van gehoord? Waarschijnlijk gebruik je het vaak onbewust om je lessen te structureren en voorkennis van je leerlingen te activeren. Houden zo! Want het blijkt…

Lees verder

Iedereen leerlingbegeleider: de bijzondere leerkracht

01 april 2019

Ik denk dus ik ben is even logisch zoals ik voel me goed op school dus ik kom graag naar school. Jammer genoeg zijn er grote aantallen leerlingen in de…

Lees verder

Mystery on Stage – verslag van een creatieve avond

25 maart 2019

“Een creatieve broedplek”. Zo omschreef voorzitter Bert Smits van Mysterie van Onderwijs De Serre, de plek waar dit jaar Mystery on Stage doorging. Maar evengoed had hij het over de…

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers
Twitter feed is op dit moment niet beschikbaar.
Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2024 Schoolmakers - Disclaimer & Privacy - Verkoopsvoorwaarden

Website door rubenvaes.be