Leidinggevenden

10 tips voor directeurs die willen Digi-springen

04 mei 2022

Op de studiedag van DIVO (Directeurs Vrij Onderwijs) gaf Schoolmaker Jan Royackers de inleidende keynote waarin hij de eerste resultaten voorstelde van onze DigiKapitaalscan.  Zijn verhaal werd gevolgd door 5…

Lees verder

Digisprong: spring met een plan!

04 mei 2022

Doordacht digitaal aan de slag met je schoolteam? Dan zijn er verschillende domeinen waar je als school op dient te focussen. Schoolmakers ontwikkelde samen met enkele partners de afgelopen jaren…

Lees verder

Growth mindset: echt of mythe?

28 april 2022

Afbeelding uit Struyven, Gheyssens, Coubergs, De Doncker, & De Neve (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Leuven: Acco De meeste onder ons kennen het concept ‘growth mindset’ ondertussen wel.…

Lees verder

Directeur, je bent een procesbegeleider

19 april 2022

Het is waar: naast de andere opdrachten die je opneemt, neem je vandaag zeker ook de opdracht van procesbegeleider op. “Ah ja, hoezo?”, hoor ik je denken… Procesbegeleider [de; m/v;…

Lees verder

Snel en efficiënt differentiëren door keuzes aan te bieden

23 februari 2022

Afbeelding uit het boek “Binnenklasdifferentiatie realiseren in de praktijk”. Het is niet altijd evident om als leerkracht je onderwijs af te stemmen op al de verschillen in leren tussen de…

Lees verder

Een pleidooi voor netwerkorganisaties in het onderwijs

21 februari 2022

De weeën die door de corona-pandemie werden opgewekt, verplichtten het onderwijsveld om gedurende twee jaar continu te schakelen. De onderwijsboer ploegde tussen nieuwe regels en quarantaines voort, zelfs op het…

Lees verder

Peer mediation

18 februari 2022

Bij peer mediation treden opgeleide leerlingen op als bemiddelaar in een conflict tussen medeleerlingen.  Wat is peer mediation? Peer mediation is conflictbemiddeling tussen gelijken. Het is een methode waarbij opgeleide leerlingen…

Lees verder

Schoolleiders dragen bij tot leersprongen van kwetsbare leerlingen 

14 februari 2022

In een eerdere blog van de hand van collega Yves Larock werd het onderzoeksverslag How Principals Affect Students and Schools aangehaald om te illustreren dat schoolleiders een significant effect hebben…

Lees verder

Flexibel onderwijs ontwerpen – lessen (en tools!) uit het Nederlandse hoger onderwijs 

17 januari 2022

Zelf kunnen kiezen hoe je de leerresultaten van een opleiding wilt bereiken? Opteren voor een leerroute die leren op afstand combineert met leren op de werkplek? Modules apart volgen, om…

Lees verder

20 (onderwijs)podcasts het beluisteren waard

13 januari 2022

Je hebt podcastfans, en je hebt mensen die maar niet begrijpen waarom of wanneer je naar podcasts luistert. Dit lijstje is voor beiden: om je collectie uit te breiden of…

Lees verder

Effectief feedback geven aan leerkrachten en andere collega’s

17 december 2021

Feedback wordt in onze school snel als beoordeling opgevat. Ik kan toch moeilijk zaken benoemen die ik via een omweg te weten kom. Ik vind het lastig om feedback te…

Lees verder

Kwaliteitsvol lesgeven op afstand

27 november 2021

Behoorlijk wat scholen schakelen over op afstandsonderwijs. Leerkrachten dienen op heel korte tijd hun lesaanpak aan te passen. In deze blog zetten we enkele concrete tips op een rij om…

Lees verder

Hoe moet het onderwijs in de verre en nabije toekomst evolueren?

19 november 2021

Waar moet het onderwijs de komende jaren op inzetten? Wij vroegen het aan Dirk Van Damme, onderzoeker én keynote-spreker op het congres “Samen leersprongen maken”. Hij heeft het over digitalisering,…

Lees verder

Materialen congres ‘Samen Leersprongen Maken’

08 november 2021

Op 27 oktober kon je in Gent naar het congres ‘samen leersprongen maken’ komen. Voor wie er die dag niet bij kon zijn, verzamelden we hier de presentaties en tekeningen…

Lees verder

Jullie leiden jullie scholen in complexe omstandigheden. Respect!

28 oktober 2021

Directeurs, in wat ik jullie de voorbije weken heb horen vertellen, ontwaar ik een donker rode draad: jullie veerkracht om te blijven reflecteren en handelen in complexe omstandigheden. Hoezo, complexe…

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers
Twitter feed is op dit moment niet beschikbaar.
Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2024 Schoolmakers - Disclaimer & Privacy - Verkoopsvoorwaarden

Website door rubenvaes.be