Middenkader

Sterk starten met je groep

27 augustus 2023

Dit blogbericht schrijf ik terwijl de zon nog schijnt en het schooljaar stilletjes zijn komst aankondigt …Het wordt tijd om je lessenrooster te bekijken, je vakken voor te bereiden, plannetjes…

Lees verder

Performante werking directieteams

22 augustus 2023

Als individuele schoolleider doe je ertoe! Dat merk je zelf elke schooldag en wordt bevestigd door onderzoek. Maar als team van schoolleiders doen jullie er in exponentiële mate toe. Dit blijken…

Lees verder

Het Schoolmakers krantje

16 juni 2023

Schoolmakers-KrantjeDownloadenZie je door de blogs het bos niet meer? In ons krantje bundelen we enkele trajecten en projecten in het brede onderwijsveld, waar we met veel enthousiasme aan werken!…

Lees verder

De Schoolmakers poster!

16 juni 2023

Uitgekeken op het prikbord in jouw leraarskamer? Je bij de teamvergadering laten inspireren door de Schoolmakers toolkit? Eens gaan snuisteren in onze blogs tijdens je springuur? Stuur een mailtje naar…

Lees verder

Maak van voorlezen een effectief leermoment

24 mei 2023

Goed en graag lezen begint bij voorlezen. De voordelen van voorlezen zijn eindeloos. Het draagt bijaan het vormen van een taalgevoel en zorgt voor taalbegrip. Daarnaast wordt hetconcentratievermogen geoefend, kunnen…

Lees verder

Werken met homogene of heterogene groepen in de klas?

09 mei 2023

Differentiatie en leerlingen opdelen in groepen zijn vaak met elkaar verbonden. Leerlingen opdelen in groepen heeft verschillende voordelen. Leerlingen indelen in groepen hangt dan ook sterk samen met vormen van…

Lees verder

Vijf stappen naar een gedifferentieerde les

28 april 2023

In het boek “Binnenklasdifferentiatie in de praktijk” beschrijven Wouter Smets, Debbie De Neveen Katrien Struyven hoe je als leerkracht een gedifferentieerde les kan ontwerpen in vijf stappen.In deze blog vatten…

Lees verder

Quickscan ‘Effectief Schoolleiderschap’

15 maart 2023

Met de Quickscan ‘effectief schoolleiderschap’ verwerf je een snelle zelfinschatting en kan je (samen met anderen) reflecteren over de effectiviteit van het leiderschap binnen je school.Focus op twintig opdrachten van…

Lees verder

Artificiële intelligentie in creatieve vakken

25 februari 2023

Dat artificiële intelligentie potten breekt in taalonderwijs was al duidelijk. Bovendien blijkt dat het voor slimme algoritmen een koud kunstje is om ook voor de creatieve vakken en beroepen een…

Lees verder

Schoolmakers toolbox voor opleidingsontwerp: het ADDIE-model verrijkt met inzichten en tools uit de veranderkunde en ontwerpwetenschappen

09 februari 2023

“Hoe zorg je voor betrokkenheid en eigenaarschap van docenten, zonder hun draagkracht uit het oog te verliezen? Hoe ga je om met weerstand bij een veranderproces dat moet leiden tot…

Lees verder

Zorgen voor zelfzorg

02 februari 2023

Ga in gesprek met je team met de downloadbare leidraad en ‘het Zelfzorgwiel’Wanneer je in het onderwijsveld werkt ben je bij uitstek een persoon die veel van zichzelf geeft in…

Lees verder

Artificiële intelligentie in taalonderwijs

31 januari 2023

‘Hey Google, vertel een grap. Hey Siri, zet een timer op 5 minuten. Hi Alexa, welk weer is het morgen?’ Enkele voorbeelden van gesprekken met taalalgoritmes en AI-systemen die je…

Lees verder

De Schoolmakers toolbox voor opleidingsontwerp: het ADDIE model

25 januari 2023

“Hoe zorg je voor betrokkenheid en eigenaarschap van docenten, zonder hun draagkracht uit het oog te verliezen? Hoe ga je om met weerstand bij een veranderproces dat moet leiden tot…

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief