
Onderwijsbegeleiders

Zorgen voor zelfzorg
Ga in gesprek met je team met de downloadbare leidraad en ‘het Zelfzorgwiel’Wanneer je in het onderwijsveld werkt ben je bij uitstek een persoon die veel van zichzelf geeft in…
Lees verder
Artificiële intelligentie in taalonderwijs
‘Hey Google, vertel een grap. Hey Siri, zet een timer op 5 minuten. Hi Alexa, welk weer is het morgen?’ Enkele voorbeelden van gesprekken met taalalgoritmes en AI-systemen die je…
Lees verder
De Schoolmakers toolbox voor opleidingsontwerp: het ADDIE model
“Hoe zorg je voor betrokkenheid en eigenaarschap van docenten, zonder hun draagkracht uit het oog te verliezen? Hoe ga je om met weerstand bij een veranderproces dat moet leiden tot…
Lees verder
Artificiële intelligentie in onderwijs
Een leraar uit Nederland geeft voortaan zijn opdrachten meteen aan ChatGPT, in plaats van aan z’n leerlingen. Het is een cynisch statement dat aangeeft dat artificiële intelligentie (AI) onderwijs op…
Lees verder
Peer mediation als hefboom voor een verbindend schoolklimaat
Bij Schoolmakers geloven we in de kracht van Peer mediation. Kinderen en jongeren opleiden om als bemiddelaar op te treden bij conflicten tussen groeps- en leeftijdsgenoten kan een hefboom zijn…
Lees verder
Vuurtoren: maak kennis met het team achter de dag vol kwali-tijd voor basisschoolleiders
Lieve basisschoolleider, misschien las jij inmiddels al over Vuurtoren – de dag vol kwali-tijd voor jou en andere collega’s basisschoolleiders – die georganiseerd wordt door Relaxed voor de Klas, Dagelijks…
Lees verder
Individueel onderwijs versus binnenklasdifferentiatie
Afbeelding uit Struyven, Gheyssens, Coubergs, De Doncker, & De Neve (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Leuven: AccoBinnenklasdifferentiatie houdt in dat de leerkracht bij de instructie, uitvoering of evaluatie…
Lees verder
6 redenen en manieren om met kunst te werken in een interculturele klascontext
Wat leerkrachten weten, geloven en doen heeft een domino-effect op het leren van leerlingen. Verwachten ze van iedere leerling dezelfde inzet? Ligt de lat voor elke leerling even hoog? Mogen…
Lees verder
Gedifferentieerd toetsen: zo kan het!
Jawel, zelfs met de oerklassieker onder de evaluatievormen – de toets – kan je gedifferentieerd evalueren. Gedifferentieerd evalueren houdt in dat je leerlinggericht evalueert op die vlakken waar dat relevant…
Lees verder
Leren Differentiëren – een online cursus voor leerkrachten
Je geeft les en wil volop de mogelijkheden van differentiatie verkennen van achter jouw computer? Of je wil leerkrachten (in opleiding) inspireren en ondersteunen? Dan is onze e-course Leren Differentiëren …
Lees verder
Podcasts passief en actief inzetten in je les
On demand. Alles lijkt wel steeds meer en meer gepersonaliseerd. Het succes van streamingdiensten toont het aan. Podcasts zijn dan eigenlijk radio on demand. Ook op VRT MAX krijgt podcasting een…
Lees verder
10 manieren om school te maken in tijden van acuut lerarentekort
In sommige scholen zal het lerarentekort zich de komende maanden stevig laten voelen. Als directie sta je voor de uitdaging om het schip te laten varen met een soms sterk…
Lees verder
Veranderen start met luisteren
In oktober start de volgende editie van de Masterclass ‘Procesbegeleiding in onderwijs’. De deelnemers bepalen mee de inhoudelijke klemtonen van deze opleiding. Ik schat de kans hoog in dat ze…
Lees verder
Ja, er zullen scholen sluiten.
Voor onzekere tijden bestaan niet altijd standaard-oplossingen. Schoolmaker Jan zag hoe onderwijsmensen de laatste jaren ver geraakten door hun intuïtie te leren vertrouwen.“Het komt wel goed”. Die zin heb ik vroeger vaak gehoord.…
Lees verderWil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief