Digisprong: spring met een plan!
Doordacht digitaal aan de slag met je schoolteam? Dan zijn er verschillende domeinen waar je als school op dient te focussen. Schoolmakers ontwikkelde samen met enkele partners de afgelopen jaren…
Lees verderDoordacht digitaal aan de slag met je schoolteam? Dan zijn er verschillende domeinen waar je als school op dient te focussen. Schoolmakers ontwikkelde samen met enkele partners de afgelopen jaren…
Lees verderAfbeelding uit Struyven, Gheyssens, Coubergs, De Doncker, & De Neve (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Leuven: AccoDe meeste onder ons kennen het concept ‘growth mindset’ ondertussen wel. Het…
Lees verderHet is waar: naast de andere opdrachten die je opneemt, neem je vandaag zeker ook de opdracht van procesbegeleider op. “Ah ja, hoezo?”, hoor ik je denken… Procesbegeleider [de; m/v;…
Lees verderAfbeelding uit het boek “Binnenklasdifferentiatie realiseren in de praktijk”.Het is niet altijd evident om als leerkracht je onderwijs af te stemmen op al de verschillen in leren tussen de leerlingen.…
Lees verderDe weeën die door de corona-pandemie werden opgewekt, verplichtten het onderwijsveld om gedurende twee jaar continu te schakelen. De onderwijsboer ploegde tussen nieuwe regels en quarantaines voort, zelfs op het…
Lees verderBij peer mediation treden opgeleide leerlingen op als bemiddelaar in een conflict tussen medeleerlingen. Wat is peer mediation?Peer mediation is conflictbemiddeling tussen gelijken. Het is een methode waarbij opgeleide leerlingen als…
Lees verderIn een eerdere blog van de hand van collega Yves Larock werd het onderzoeksverslag How Principals Affect Students and Schools aangehaald om te illustreren dat schoolleiders een significant effect hebben…
Lees verderZelf kunnen kiezen hoe je de leerresultaten van een opleiding wilt bereiken? Opteren voor een leerroute die leren op afstand combineert met leren op de werkplek? Modules apart volgen, om…
Lees verderJe hebt podcastfans, en je hebt mensen die maar niet begrijpen waarom of wanneer je naar podcasts luistert. Dit lijstje is voor beiden: om je collectie uit te breiden of…
Lees verderFeedback wordt in onze school snel als beoordeling opgevat. Ik kan toch moeilijk zaken benoemen die ik via een omweg te weten kom. Ik vind het lastig om feedback te…
Lees verderBehoorlijk wat scholen schakelen over op afstandsonderwijs. Leerkrachten dienen op heel korte tijd hun lesaanpak aan te passen. In deze blog zetten we enkele concrete tips op een rij om…
Lees verderWaar moet het onderwijs de komende jaren op inzetten? Wij vroegen het aan Dirk Van Damme, onderzoeker én keynote-spreker op het congres “Samen leersprongen maken”. Hij heeft het over digitalisering,…
Lees verderOp 27 oktober kon je in Gent naar het congres ‘samen leersprongen maken’ komen. Voor wie er die dag niet bij kon zijn, verzamelden we hier de presentaties en tekeningen…
Lees verderDirecteurs, in wat ik jullie de voorbije weken heb horen vertellen, ontwaar ik een donker rode draad: jullie veerkracht om te blijven reflecteren en handelen in complexe omstandigheden.Hoezo, complexe omstandigheden? Van…
Lees verderDe afgelopen 20 jaar ging onze onderwijskwaliteit erop achteruit. Zowel voor lezen, wiskunde als wetenschappen daalden de resultaten in internationale onderzoeken. Dat betekent niet dat we nu achteraan bengelen in…
Lees verderSchrijf je in op onze nieuwsbrief