
Veranderen start met luisteren
In oktober start de volgende editie van de Masterclass ‘Procesbegeleiding in onderwijs’. De deelnemers bepalen mee de inhoudelijke klemtonen van deze opleiding. Ik schat de kans hoog in dat ze…
Lees verderOp deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn & delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken. Laat het je smaken!
In oktober start de volgende editie van de Masterclass ‘Procesbegeleiding in onderwijs’. De deelnemers bepalen mee de inhoudelijke klemtonen van deze opleiding. Ik schat de kans hoog in dat ze…
Lees verderVoor onzekere tijden bestaan niet altijd standaard-oplossingen. Schoolmaker Jan zag hoe onderwijsmensen de laatste jaren ver geraakten door hun intuïtie te leren vertrouwen. “Het komt wel goed”. Die zin heb ik vroeger…
Lees verderAfbeelding uit Struyven, Gheyssens, Coubergs, De Doncker, & De Neve (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Leuven: Acco De roep om ons onderwijs inclusiever in te richten, van het…
Lees verder* Onder de term schoolleider verstaan we de directeur, adjunct-directeur, coördinator, bestuurder, secretariaatsverantwoordelijke, maar ook ieder die in onderwijsorganisaties leiderschap opneemt, m.n. van kleuteronderwijs t.e.m. hoger onderwijs en volwassenenonderwijs. Wie…
Lees verderMet een groot hart en met handen en voeten, staan jullie allemaal steeds opnieuw klaar om leerlingen op te vangen, te integreren, te laten leren. Vaak ook met de handen…
Lees verderVolgens Martie Slooter dienen leraren zes rollen te vervullen om te komen tot effectief lesgeven. De vraag hierbij is: hoe realiseer je dat in een digitale leeromgeving? Wat hier volgt…
Lees verderSchoolmakers blijft ook dit jaar Vlaamse zomerscholen ondersteunen en engageert zich in te zetten op duurzame professionalisering. Ons ervaren team werkte een aanbod uit voor de verschillende doelgroepen. Heb je…
Lees verderEen Zwitsers zakmes is een multifunctionele tool die de (minder) avontuurlijke mens in staat stelt om niet geheel ten prooi te vallen aan de grillen van de natuur. Of die…
Lees verderHoewel Schoolmakers geen klassieke nascholingsorganisatie is, krijgen we regelmatig de vraag om vorming te geven. Denk aan een interactieve lezing over effectief leiderschap , een training rond verbindende communicatie of…
Lees verderToen Schoolmakers in 2014 het licht zag, hadden we geen enkele zelfgemaakte tool. Intussen zijn er de DigiKapitaalScan en de Leiderschapstool (360° feedback). Die tools geven ons als procesbegeleiders in…
Lees verderIntervisie is … “Niet snel genoeg, niet concreet genoeg, niet resultaatgericht… “ waren verzuchtingen van directies secundair onderwijs toen we – meer dan 15 jaar geleden – ‘het reflecteren’ als…
Lees verderOp de studiedag van DIVO (Directeurs Vrij Onderwijs) gaf Schoolmaker Jan Royackers de inleidende keynote waarin hij de eerste resultaten voorstelde van onze DigiKapitaalscan. Zijn verhaal werd gevolgd door 5…
Lees verderDoordacht digitaal aan de slag met je schoolteam? Dan zijn er verschillende domeinen waar je als school op dient te focussen. Schoolmakers ontwikkelde samen met enkele partners de afgelopen jaren…
Lees verderAfbeelding uit Struyven, Gheyssens, Coubergs, De Doncker, & De Neve (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Leuven: Acco De meeste onder ons kennen het concept ‘growth mindset’ ondertussen wel.…
Lees verderSchrijf je in op onze nieuwsbrief