Schoolmakers aan het werk

Op deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn & delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken. Laat het je smaken!

Inspelen op verschillen in ondersteuningsnoden

20 mei 2019

Inleiding Er bestaan massa’s webtools die het lesgeven makkelijker kunnen maken. In deze blog bekijken we enkele digitale kansen om te differentiëren. Over differentiatie zijn intussen boeken volgeschreven. Met Schoolmakers…

Lees verder

Convergerend differentiëren: samenwerken om de verschillen te verkleinen

20 mei 2019

Inleiding Er bestaan massa’s webtools die het lesgeven makkelijker kunnen maken. In deze blog bekijken we enkele digitale kansen om te differentiëren. Over differentiatie zijn intussen boeken volgeschreven. Met Schoolmakers…

Lees verder

Basiskennis inoefenen

20 mei 2019

Inleiding Er bestaan massa’s webtools die het lesgeven makkelijker kunnen maken. In deze blog bekijken we enkele digitale kansen om te differentiëren. Over differentiatie zijn intussen boeken volgeschreven. Met Schoolmakers…

Lees verder

De klas van de toekomst

13 mei 2019

Schoolmaker Joris Van Waes volgt innovatieve ICT vernieuwingen op de voet en legde zijn oor te luisteren bij het onderzoeksproject Lecture+: ‘de klas van 2030’. De resultaten worden op 22…

Lees verder

[MODERNISERING] Differentiëren zodat verschillen kleiner worden

12 mei 2019

Veel nieuwe leerplannen voor de eerste graad sturen expliciet aan op differentiatie. Bij bepaalde eindtermen of leerplandoelen staan didactische wenken die aansturen op het inspelen op verschillen tussen je leerlingen.…

Lees verder

[MODERNISERING] Differentiëren dankzij Directe Instructie

12 mei 2019

Directe instructie. Sidder en beef. Doembeelden van klaslokalen waarin de leraar met harde hand de klas regeert en een lesuur lang aan het woord is duiken op. Alle gekheid op…

Lees verder

[MODERNISERING] Zelfsturing en de leerling

12 mei 2019

“Wie alles begrepen heeft zet zich achteraan en kan al aan de volgende opdracht beginnen”. Herkenbaar, die zin. Ook helemaal niets mis mee: verlengde instructie geven aan die leerlingen die…

Lees verder

Geef de leerlingen meer eigenaarschap!

07 mei 2019

Er woeden allerlei discussies in onderwijsland. Maar wat is volgens mij hét thema om op in te zetten? Eigenaarschap van leerlingen! Leerkrachten hebben geleerd dat ze oplossingen moeten zoeken voor…

Lees verder

[Leren op afstand: lessons learned] #2 Vijf manieren om te evalueren op afstand

30 april 2019

Afstandsopleidingen zitten in de lift. Tegelijk staat de uitwerking ervaren vaak nog in kinderschoenen. In #1 van deze blog lees je wat het allemaal vraagt van studenten, lesgevers en aanbieders…

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Onze laatste nieuwsbrief van december werpt een blik achter de schermen, heeft een volle kalender én gaat dieper in op Effectief Schoolleiderschap: https://buff.ly/342G8Bi

Kinderen en jongeren willen vaardigheden leren om in de samenleving van morgen hun stem te laten horen. Scholen zijn de plek om hen dit te leren! Op deze vormingsdag reiken we enkele tools uit de Deep Democracymethode aan.

Op 10/1 in Mechelen https://buff.ly/2J1NIFB

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CVBA, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2019 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be