Schoolmakers aan het werk

Op deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn & delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken. Laat het je smaken!

Professioneel professionaliseren

29 maart 2021

Focust jouw school ook steeds meer op collectieve vormen van professionalisering? Deze blog gaat in op hoe je het collectieve leren in je school naar een hoger niveau tilt.  We…

Lees verder

Nieuwe empirische evidentie over Effectief Schoolleiderschap

16 maart 2021

In februari verscheen in de Verenigde Staten het belangwekkende onderzoeksverslag How Principals Affect Students and Schools. Het verslag biedt een synthese van twee decennia empirisch onderwijsonderzoek over het belang en…

Lees verder

10 tips om als leerkracht beter voor jezelf te zorgen

10 februari 2021

1. Druk je opdracht niet uit in lesuren. Benoem wel het aantal werkuren. Heb je bijvoorbeeld een voltijdse lesopdracht, stel dat dan pakweg gelijk aan 40 uren werken per week.…

Lees verder

Ontsmette pennen

18 december 2020

Ontroerd, geprikkeld, geïnspireerd zijn maar slechts enkele woor- den die bij me opkomen bij het lezen van de verschillende blogs die (oud)-leerlingen, leerkrachten, directie hebben geschreven tijdens de lockdown in…

Lees verder

Leerbuddy Vlaanderen start! Want leren doe je niet alleen…

07 december 2020

Dat het coronavirus niet enkel ons lichaam aantast maar ook ons onderwijs hoeft nauwelijks uitgelegd. Een groot aantal kinderen en jongeren voelt de terugslag van de coronamaatregelen, emotioneel en cognitief.…

Lees verder

Boekvoorstelling ‘Iedereen Schoolmaker’

26 november 2020

Vorige week vond onze voorstelling plaats van onze publicatie Iedereen Schoolmaker. Investeren in samen leren.  Bert en ikzelf verwelkomden online 46 directeurs, adjunct-directeurs en andere geïnteresseerden. In het eerste luik…

Lees verder

Hoe meer we technologie omarmen, hoe meer we als mens het verschil kunnen maken.

03 november 2020

Hoe meer ik met digitalisering in onderwijs bezig ben, hoe minder ik het over ICT heb. Ik verklaar mij nader. Vorige week belde een collega. Haar sessie de dag nadien…

Lees verder

Zelfsturend leren leven in tijden van corona: een levensles van vallen en opstaan

30 oktober 2020

Weg met de ongebreidelde vrijheid Een wolk van wisselende gedachten doorkruist mijn rationeel denken. Peinzend aan gisteren: geen corona, digitalisering: oui et alors, de vrijheid van keuzebepaling: ik zeg ja,…

Lees verder

Het schoolleiderschap doet ertoe

13 oktober 2020

Hoeveel klassen zijn er bij jullie al in quarantaine? Deze dagen is dit vaak de openingsvraag die directeurs stellen wanneer ze collega-directeurs ontmoeten.   Het adagio ‘de schoolleider doet ertoe’ is…

Lees verder

10 criteria voor een geslaagd blended ontwerp

08 oktober 2020

Het is een open deur: de coronamaatregelen doen ons nadenken over hoe we ons onderwijs (her)ontwerpen, en ons daarop organiseren. Hoewel noodgedwongen, is dat een kans om op een frisse…

Lees verder

Schoolnetwerk #3: Hoe kan je beter samenwerken?

11 september 2020

4 handvatten om de samenwerking in jouw school te bevorderen  Deze blog is deel van een driedelige blogreeks die inzoomt op het doctoraat van Jasmien Sannen (KUL), getiteld ‘Inclusie Net-Werkt.…

Lees verder

Schoolnetwerk #2: 3 tips om zelf je eigen netwerk in kaart te brengen: 

11 september 2020

Deze blog is deel van een driedelige blogreeks die inzoomt op het doctoraat van Jasmien Sannen (KUL), getiteld ‘Inclusie Net-Werkt. Het ontrafelen van de school-netwerk-configuraties die inclusief onderwijs bevorderen’. In…

Lees verder

Schoolnetwerk #1: Netwerkanalyse als tool bij samenwerking voor inclusie

11 september 2020

4 conclusies uit onderzoek Deze blog is deel van een driedelige blogreeks die inzoomt op het doctoraat van Jasmien Sannen, getiteld ‘Inclusie Net-Werkt. Het ontrafelen van de school-netwerk-configuraties die inclusief…

Lees verder

Breng je schoolnetwerk in kaart en bevorder inclusief onderwijs

11 september 2020

Vorige week (woensdag 2 september 2020) verdedigde Jasmien Sannen (KUL) met glans haar doctoraatsproefschrift ‘Inclusie Net-Werkt. Het ontrafelen van de school-netwerk-configuraties die inclusief onderwijs bevorderen’. De verschillende studies in dit…

Lees verder

De eerste schooldag in tijden van corona

02 september 2020

1 september 2020 Om 7.55 uur sta ik al paraat in de gang om de eerste vroege vogels en de verloren gelopen leerlingen wegwijs te maken. Iets te vrolijk, iets…

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

🤩 Online leersprongdag!

Blokkeer woensdagvoormiddag 16 maart in jouw agenda voor de online leersprongdag. We dompelen jou (online!) onder in best practices en geven de microfoon door aan allerlei lokale initiatieven. .

Inschrijven kan hier: https://buff.ly/3Acw626

Met de #DigiKapitaal-scan meet je het digitaal kapitaal van je school op vlak van visie en strategie, competenties van het team, leidinggeven aan digitalisering, schoolcultuur, schoolorganisatie en ICT-infrastructuur.

https://buff.ly/3tleGvm

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2022 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be