Schoolmakers aan het werk

Op deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn & delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken. Laat het je smaken!

Lawaai in de klas

12 oktober 2018

Onze oudste dochter bleek eind vorig schooljaar een hoorapparaat nodig te hebben. Tijdens één van de consultaties werd haar hoorapparaat uitgelezen: we konden dan zien hoeveel lawaai er op welke…

Lees verder

[What’s new] Duaal Leren! (3)

04 oktober 2018

Het laatste proefjaar van Duaal Leren is met succes gestart. Dit schooljaar werd het proefproject ‘Schoolbank op de werkplek’ uitgebreid van 6 naar 21 studierichtingen. Dit als voorbereiding op de…

Lees verder

Scholen nóg sterker maken! 5 dagen op stap met Schoolmaker An Kennes.

26 september 2018

‘Wat doe jij eigenlijk bij Schoolmakers, An?’. Het is een vraag die ik geregeld krijg, zowel van familie en vrienden als van leerkrachten en directieleden waar ik op intake ga.…

Lees verder

Curriculumontwikkeling #2 – Stijn Dhert over de lerarenopleiding

25 september 2018

Bouwen aan de kwaliteit van een opleiding. Dat is waar curriculumontwikkeling om draait. In een nieuwe artikelreeks interviewt Schoolmaker Saskia Vandeputte vijf collega’s die scholen ondersteunen bij het (her)ontwerpen van…

Lees verder

Gedifferentieerd toetsen: zo kan het!

17 september 2018

Jawel, zelfs met de oerklassieker onder de evaluatievormen – de toets – kan je gedifferentieerd evalueren. Gedifferentieerd evalueren houdt in dat je leerlinggericht evalueert op die vlakken waar dat relevant…

Lees verder

[Q&A Leren Differentiëren] – hoe differentieer je voor ‘sterke leerlingen’?

11 september 2018

Als je differentieert, moeten ‘sterke leerlingen’ dan niet gewoon meer doen? Deze vraag kregen we voorgeschoteld tijdens één van onze Q&A sessies van onze e-course leren differentiëren. Schoolmakers Joris en…

Lees verder

[Leiding geven aan verandering] Ruimte geven aan emoties

03 september 2018

Wie ruimte geeft om emoties te uiten, vergroot de kans op een geslaagd veranderproces. Sommige leiders hebben van nature emotionele voelsprieten. Ze hebben oog voor wat verandering met collega’s doet.…

Lees verder

Een nieuwe school voor Vlaanderen en Brussel: de Tienerschool

30 augustus 2018

Op 3 september 2018 openen in Vlaanderen verschillende nieuwe Tienerscholen hun deuren. De naam “Tienerschool” wordt doorgaans toegekend aan een school (of onderdeel van een school) waar 10- tot 14-jarigen…

Lees verder

Een antwoord geven of een vraag stellen… wat doe je het liefst?

27 augustus 2018

De werkelijkheid is voor mij zo complex dat ik enkel vragen kan stellen. Peter Verhelst, auteur Op de starttweedaagse van de Masterclass ‘Procesbegeleiding in Onderwijs’ stelden de deelnemers samen met…

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Vorige maand vond de conferentie 'Effectief Leren' plaats van de Open Universiteit. De centrale vraag die dag was: welke #leerstrategieën werken wel en welke minder? Hier vind je de presentaties van die dag en de link om ze te herbekijken. https://t.co/6OFsUIJsE5 @timsurma

Als Gentse secundaire school werken aan een autonomieversterkend en verbindend schoolklimaat? Schrijf dan nu in voor het inspiratietraject ‘Operatie Geslaagd'. Een initiatief van @OC_Gent i.s.m. Steunpunt Diversiteit & Leren, @Schoolmakers en @CEGOLeuven https://t.co/f8HBuAMK4b

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CVBA, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2018 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be