AI als GPS voor het leren
Hoe AI je kan helpen om je weg te vinden in het onderwijs?Heb je ooit een lange reis gemaakt naar een onbekende bestemming? Of gewoon hier in Vlaanderen naar een…
Lees verderOp deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn & delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken. Laat het je smaken!
Hoe AI je kan helpen om je weg te vinden in het onderwijs?Heb je ooit een lange reis gemaakt naar een onbekende bestemming? Of gewoon hier in Vlaanderen naar een…
Lees verderLaten we de olifant in de kamer benoemen.Heel wat leerlingen maken gebruik van ChatGPT (of Copilot of…) om taken voor school mee voor te bereiden. En mocht het nog voorbereiden…
Lees verderIn het inspirerende rapport van de Commissie van Wijzen, met als titel Prioriteit voor professionaliteit. Competente leraren, sterke scholen, hoge onderwijskwaliteit, lezen we op p.106-107 het volgende.Professionele ontwikkeling door bij-…
Lees verderIn deze blog duiken we dieper in hoe blended leren waardevol kan zijn in de sport, met aandacht voor zowel de problemen als de oplossingen, low-tech voorbeelden, de blended student…
Lees verderJe bent een schoolleider. Samen met anderen voel je je verantwoordelijk voor je school, of voor een deelwerking ervan. Ook als je formeel geen directeur, opleidingshoofd of coördinator bent, kan…
Lees verderSchoolmakers gaat graag met scholen in gesprek over de rol van AI in onderwijs en hoe dit een plek kan krijgen in hun schoolvisie. Neem gerust contact op. Ontdek wat…
Lees verder“Deze leerlingen hebben een hoger IQ en een groot potentieel om grote stappen voorwaarts te zetten dit schooljaar”. Dat kregen leerkrachten in 1968 te horen van onderzoekers Rosenthal en Jacobsen.…
Lees verderDit blogbericht schrijf ik terwijl de zon nog schijnt en het schooljaar stilletjes zijn komst aankondigt …Het wordt tijd om je lessenrooster te bekijken, je vakken voor te bereiden, plannetjes…
Lees verderAls individuele schoolleider doe je ertoe! Dat merk je zelf elke schooldag en wordt bevestigd door onderzoek. Maar als team van schoolleiders doen jullie er in exponentiële mate toe. Dit blijken…
Lees verderSchoolmakers-KrantjeDownloadenZie je door de blogs het bos niet meer? In ons krantje bundelen we enkele trajecten en projecten in het brede onderwijsveld, waar we met veel enthousiasme aan werken!…
Lees verderGoed en graag lezen begint bij voorlezen. De voordelen van voorlezen zijn eindeloos. Het draagt bijaan het vormen van een taalgevoel en zorgt voor taalbegrip. Daarnaast wordt hetconcentratievermogen geoefend, kunnen…
Lees verderDifferentiatie en leerlingen opdelen in groepen zijn vaak met elkaar verbonden. Leerlingen opdelen in groepen heeft verschillende voordelen. Leerlingen indelen in groepen hangt dan ook sterk samen met vormen van…
Lees verderIn het boek “Binnenklasdifferentiatie in de praktijk” beschrijven Wouter Smets, Debbie De Neveen Katrien Struyven hoe je als leerkracht een gedifferentieerde les kan ontwerpen in vijf stappen.In deze blog vatten…
Lees verderDat artificiële intelligentie potten breekt in taalonderwijs was al duidelijk. Bovendien blijkt dat het voor slimme algoritmen een koud kunstje is om ook voor de creatieve vakken en beroepen een…
Lees verder‘Hey Google, vertel een grap. Hey Siri, zet een timer op 5 minuten. Hi Alexa, welk weer is het morgen?’ Enkele voorbeelden van gesprekken met taalalgoritmes en AI-systemen die je…
Lees verderSchrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze inzichten, activiteiten, publicaties en (open) aanbod!
Je kan ons werk ook ontdekken via sociale media