Schoolmakers aan het werk

Op deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn & delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken. Laat het je smaken!

Mystery on Stage – verslag van een creatieve avond

25 maart 2019

“Een creatieve broedplek”. Zo omschreef voorzitter Bert Smits van Mysterie van Onderwijs De Serre, de plek waar dit jaar Mystery on Stage doorging. Maar evengoed had hij het over de…

Lees verder

Review ‘Masterclass Lesgeven met Impact’

11 maart 2019

Een bijscholing volgen tijdens de vakantie, je moet er wel zot voor zijn. Die redenering zou ik onmiddellijk bij treden, ware het niet dat het hier ging om een Master-class,…

Lees verder

Nieuwe module ‘Gedifferentieerd Evalueren’ in de e-course

26 februari 2019

1 jaar e-course Leren Differentiëren – nu met een nieuwe module over gedifferentieerd evalueren. Met andere woorden: leerlinggericht evalueren daar waar het relevant is. Lees hier meer over wat gedifferentieerd…

Lees verder

Hoe kunnen we op een efficiënte en effectieve manier vorderingen van leerlingen bijhouden?

18 februari 2019

Twee reflecties vooraf Wie is de ‘we’ in deze vraag? Op z’n minst zou ik het eigenaarschap met leerlingen over hun vorderingen, delen. Zolang we als leerkracht alles in handen…

Lees verder

[MODERNISERING] De Taxonomie van Bloom

15 februari 2019

In het kader van de modernisering van het onderwijs zoomen we graag in op enkele nuttige principes. We bijten de spits af met de Taxonomie van Bloom. De Taxonomie is…

Lees verder

[Leiding geven aan verandering] Anticiperen op weerstand

12 februari 2019

Nascholingen over ‘omgaan met weerstand’ zijn er bij de vleet. Over ‘anticiperen op weerstand’ in onderwijs vind je een veel kleiner aanbod. Voorkomen is beter dan genezen en dus zoomen…

Lees verder

Wat is gedifferentieerd evalueren?

08 februari 2019

Gedifferentieerd evalueren houdt in dat je leerlinggericht evalueert op die vlakken waar dat relevant is. Hieronder lees je enkele voorbeelden die dit concreet maken. Maar eerst dit: om gedifferentieerd evalueren…

Lees verder

Hoe gaan naar een succesvolle integratie van ICT in je school?

05 februari 2019

Schoolmakers gelooft sterk in de integratie van ICT als hulp bij het leerproces en bij de taakspanning van de leerkracht. Schoolmaker Joris van Waes geeft aan de hand van een…

Lees verder

BETT beurs 2019: een blik in de toekomst van onderwijs en ICT

29 januari 2019

Na 15 jaar in het onderwijs bezig te zijn met IT en jaarlijks te horen van leveranciers over “de almachtige BETT-Beurs”, kon ik het dit jaar als Schoolmaker niet laten…

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

#onderwijs in #brussel #ocb #tieners #transitie, een samenwerking @OCBrussel Brussel en @Schoolmakers https://t.co/oioC1LQwok

Onderzoekers van @KULeuvenKulak en van @ugent stellen een krachtige begrijpend-leesdidactiek voor met 5 didactische sleutels: functionaliteit, interactie, strategie-instructie, leesmotivatie en transfer. Download hier de praktijkgids. #onderwijs #lezen
https://t.co/58I9GEI8ky

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CVBA, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2019 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be