Schoolmakers aan het werk

Op deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn & delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken. Laat het je smaken!

Lessons Learned spel – kom als school nóg sterker uit de coronaperiode!

16 juni 2020

De voorbije maanden verlegden we in het onderwijs collectief onze grenzen. Een onvergetelijk schooljaar loopt ten einde. Tijd om terug te blikken, te versterken wat goed was en te sleutelen…

Lees verder

Neem deel aan het gratis nascholingsproject rond begrijpend lezen

11 juni 2020

Het CTO en Schoolmakers gaan in een gratis nascholingsproject van de Vlaamse overheid samen met twintig scholen aan de slag rond begrijpend (luisteren en) lezen. Dit traject is gebaseerd op…

Lees verder

We verliezen tussentijd. Kunnen we dat virtueel vervangen?

08 juni 2020

Beeld je deze situaties in. Je wacht je leerlingen op aan het klaslokaal. Je gaat samen met de stagiaire een broodje kopen. Je wandelt rond in je klas en je…

Lees verder

Lannoo Campus webinar: scholen wendbaar maken tijdens en na de coronacrisis

05 juni 2020

De impact van de coronacrisis op het onderwijs is groot: digitaal en afstandsleren werden de norm, en de vraagt blijft wat de effecten op kinderen, jongeren én de school zelf…

Lees verder

Kleine vonk, groot vuur. Studenten motiveren in het hoger onderwijs

02 juni 2020

In de voorbije twee maanden was het in het hoger onderwijs alle hens aan dek om de overschakeling naar onderwijs op afstand waar te maken. Er moest snel geschakeld worden,…

Lees verder

Zomerscholen #3: tips voor initiatiefnemers

01 juni 2020

De oproep om zomerscholen in te richten staat open voor verschillende initiatiefnemers. Om zomerse zomerscholen in te richten en om de risicoleerlingen te bereiken, is het noodzakelijk om multidisciplinair te…

Lees verder

Zomerscholen #2: tips voor leerkrachten en begeleiders

01 juni 2020

Hoe schools het allemaal ook klinkt, laten we het zomers laten voelen. De kinderuniversiteit, het boekenfestival, programmeerstages, kookkampen … hebben iets gemeen: ze spelen in op de leergoesting van kinderen…

Lees verder

Zomerscholen #1: van aanleiding tot invulling

01 juni 2020

De laatste maand van een bizar schooljaar ging in. Volgens een collega is COVID19 een vergrootglas, ook in onderwijs. Er zijn leerlingen die de afgelopen weken meer geleerd hebben en…

Lees verder

Zomerscholen realiseren – hoe begin je eraan?

01 juni 2020

Ideeën en handvatten voor initiatiefnemers en begeleiders De Vlaamse overheid lanceerde een oproep om zomerscholen in te richten. Elke initiatiefnemer kan hiervoor bij de Vlaamse overheid een subsidiedossier indienen (indiendatum…

Lees verder

Hoe vel je een summatief oordeel wanneer je enkel formatief gegevens mag verzamelen?

08 mei 2020

Nu er in tijden van afstandsleren wordt aangemoedigd om vooral in te zetten op formatieve evaluatie, hanteren we de term vlotter dan ooit tevoren. Op zich is het niet nieuw,…

Lees verder

Hoe kom jij de virtuele les of vergadering binnen? 15 manieren voor een online check-in met leerlingen of collega’s

06 mei 2020

Of het nu face-to-face of online gebeurt: we geven echte mensen les, we zitten met echte mensen rond de (virtuele) tafel. Als we effectieve leer- en overlegtijd willen waarin leerlingen…

Lees verder

5 tips voor het omgaan met corona-angst in je klas

04 mei 2020

De kogel is door de kerk. De scholen gaan terug open op 15 mei, eindelijk… Het exitplan van de overheid draait op volle toeren. Er wordt bewust veel vertrouwen gegeven…

Lees verder

Van online lesgeven naar volwaardig blended- of afstandsonderwijs: 3 voorwaarden en 15 aanbevelingen

28 april 2020

Als we wakker worden uit deze crisis, zal ons onderwijs meer blended zijn dan ooit. Dat is geen futuristische voorspelling, wel een realistische inschatting. Uiteraard zullen we terug vrijer en…

Lees verder

Asynchroon en synchroon digitaal lesgeven: zo zie je het bos door de bomen

16 april 2020

De explosie aan blogs over afstandsonderwijs, digitale didactiek en online leren is nog nooit zo groot geweest. Deze blog wil daar niets aan toevoegen, wel structuur en houvast brengen. En…

Lees verder

Sterke (sch)ouders tijdens corona

16 april 2020

Vanaf volgende week bieden scholen nieuwe leerstof aan in preteaching. Leerlingen werken 3 à 4u per dag voor school. Ouders ondersteunen een 2-tal uur per week. Hoe begin je daaraan…

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Het GO! Atheneum Antwerpen bereidt haar zomerschool voor de 16x op rij. Directeur Karin Heremans: “Ook wij zijn aarzelend begonnen. Er bestaat niet één soort zomerschool: kijk naar je context en de noden van je leerlingen en stuur elk jaar bij”. https://buff.ly/3vyYyr4

💻 60 tips voor de aanpak van het verdere digitaliseren van je school.

Als je school met één of meerdere van die tips aan de slag wil gaan, is het nuttig dat je school dat bewust en doelgericht doet.

https://buff.ly/2RGX8fS

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2021 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be