Aanbod
Bekijk hier het aanbod dat voldoet aan je vraag…
Niet elke eenmalige professionalisering heeft evenveel effect.
Tijdens een intakegesprek bekijken we graag met jou hoe we de impact van de ondersteuning zo groot mogelijk kunnen maken.
Contacteer ons.
Tijdens een intakegesprek bekijken we graag met jou hoe we de impact van de ondersteuning zo groot mogelijk kunnen maken.
Contacteer ons.
Webinar: Datagedreven School Maken
Schoolmakers en Smartschool werken vanuit een gedeelde ambitie om scholen via doordacht datagebruik in te zetten op beleids- en kwaliteitsontwikkeling.Meer info
Gedrag van kinderen/jongeren met een rugzak : (V)echtscheiding
Kinderen laten hun emoties niet achter aan de schoolpoort. We staan stil bij strijdverhalen, loyaliteitsconflicten en de impact ervan op de ontwikkeling van kinderen.Meer info
Van stress naar veerkracht : Hoe de mentale tijger temmen?
Van stress naar veerkracht: Hoe de mentale tijger temmen?Meer info
Nieuwe autoriteit: Tucht en sancties anders bekeken?
Hebben we soms het gevoel dat de oude traditionele gezagsrelatie t.a.v. jongeren niet meer werkt? Dit vraagt naar een nieuwe vorm van gezag.Meer info
Samen school maken met KABOT!
Samen met Schoolmakers biedt KABOT inkijk in haar manier van werken tijdens boeiende studiedagen. Ontdek hier het boeiende aanbod dat bestaat uit tweedaagse opleidingen, avondsessies en “Gluren bij de buren”-sessies waarbij je op klasbezoek kan.Meer info
Aan de slag met executieve functies in de kleuterklas
Hoe zit dat nu met de impulscontrole, het werkgeheugen en de cognitieve flexibiliteit van het jonge kind? De vaardigheid om het eigen gedrag, emoties en gedachten te sturen (zelfsturing), is afhankelijk van executieve functies. Hoe geef je leerarrangementen zo vorm dat ze de executieve functies aan het werk zetten en ontwikkelen.Meer info
Digitaal in de kleuterklas
Digitale technologie biedt heel wat kansen om de mediakundige ontwikkeling van het jonge kind te ondersteunen en de media in hun leefwereld vol verwondering te laten ontdekken.Meer info
Planlast: Operatie Overbodig
Wie over ons onderwijs spreekt, neemt bijna onlosmakelijk de term ‘planlast’ in de mond. Individuele leerkrachten, vakgroepen, directies, onderwijsteams, scholengemeenschappen, … trekken steeds vaker aan de alarmbel: er zijn niet genoeg uren in een dag om tot de kern van de zaak te kunnen komen, namelijk kwalitatief onderwijs.Meer info
Intelligente technologie in onderwijs
Intelligente technologie houdt de belofte in onderwijs te kunnen versterken, ondersteunen en verrijken. Het gaat niet zozeer over de toestellen, maar over de verandering van onderwijs geven en organiseren. Wil je de innovatieve kracht van slimme technologie combineren met de kracht en ervaring van de leerkracht, is het zaak te kijken waar ze complementair zijn.Meer info
Kwalitatief aan de slag gaan met lezen in de kleuterklas
Voorlezen is één van de beste manieren waarop kinderen taal onder de knie krijgen. Voorlezen gebeurt dan ook in elke kleuterklas. Toch blijven er vaak nog enkele kansen liggen als het over voorlezen gaat. Wil je graag je voorleesactiviteit zo taalkrachtig als mogelijk maken?Meer info
Professionele betrokkenheid bij digitaal onderwijs
Professionele betrokkenheid bij digitaal lesgeven, is de mate waarin je het digitale een plek geeft in je eigen ontwikkeling en die van je team. Deze training neemt je mee in het eerste domein van het DigiCompEdu, the European Framework for the Digital Competence of Educators.Meer info
Gesprekstechnieken bij conflicten
In deze vorming gaan we op zoek naar manieren om conflicten op je school oplossingsgericht te benaderen en reiken we enkele gesprekstechnieken aan om dit proces te begeleiden.Meer info
Maak van spelen krachtige leermomenten in de kleuterklas
Spelen en leren gaan hand in hand in de kleuterklas. Bovendien biedt meespelen veel kansen tot talige interactie in de kleuterklas. Maar hoe organiseer je je spel op die manier dat het zo leerrijk mogelijk is?Meer info
Inzetten op verschillen in taal in de kleuterklas
Taalontwikkeling staat centraal in het kleuteronderwijs. Hoe ga je op klas- en schoolniveau aan de slag met taal en hoe link je dit aan je taalbeleid?Meer info
Duurzaam veranderen: begeleiding in didactisch thema
Evalueren, differentiëren, flexwerking, zelfregulering, lesgeven met impact,... het zijn allemaal voorbeelden van didactische thema’s. Wil je op een van deze thema’s systematisch inzetten en beoog je een duurzame verandering die gedragen wordt door het hele team?Meer info
E-course Binnenklasdifferentiatie
Je geeft les en wil volop de mogelijkheden van differentiatie verkennen van achter jouw computer? Of je wil leerkrachten (in opleiding) inspireren en ondersteunen? Dan is onze e-course Leren Differentiëren zeker iets voor jou!Meer info
Intervisie voor leidinggevenden in onderwijs
In een intervisietraject gaan we aan de slag met de concrete praktijk casussen uit de groep. Je wordt hierin begeleid door een professionele coach en procesbegeleider van Schoolmakers.Meer info
Digitale lessen na corona
De afgelopen jaren waren ongezien voor het onderwijs: corona heeft voor een enorme stretch gezorgd. Nu is het tijd om op de pauzeknop even te drukken. Laten we terugblikken op wat geweest is en vooruitkijken naar wat komen gaat...Meer info
Gestroomlijnde communicatie
In tijden van digisprong en toenemende communicatiekanalen is het zaak daar doordacht mee om te gaan. Stroomlijn je communicatie!Meer info
DigitALL-IN: iedereen mee via inclusief onderwijs
Hoe diverser je doelgroep, hoe meer je je aanpak daar moet op afstemmen. Gelukkig helpt technologie enkele drempels wegnemen om je onderwijs zo vorm te geven dat het voor iedereen makkelijk(er) te volgen is. Universal desing for learning (UDL) meets technology! De focus van deze lezing/workshop ligt volop bij het digitale aspect, meer dan bij de (theoretische) principes van UDL.Meer info
Allemaal massaal digitaal? Doordacht kiezen tussen digitaal en papieren (les)materiaal
We bekijken samen hoe digitaal en papieren lesmateriaal elkaar kunnen aanvullen - en waar er nog andere mogelijkheden liggen, bijvoorbeeld met pen devices.Meer info
Differentiatie = meer werk? Het digitale biedt meer dan een paar extra ogen
We bekijken samen hoe digitaal en papieren lesmateriaal elkaar kunnen aanvullen - en waar er nog andere mogelijkheden liggen, bijvoorbeeld met pen devices.Meer info
Zelfregulering in een digitale context
Zet je in op Leren leren? Laat leerlingen daar nog meer uit halen, door hun zelfsturing en zelfredzaamheid in een digitale context te verhogen.Meer info
Omgaan met diversiteit
In deze workshop wordt op een interactieve manier een kader aangereikt rond het omgaan met diversiteit in de klas en op school.Meer info
Workshop ‘Klaar voor Inspectie 2.0’
Deze workshop laat je alle hoeken van Inspectie 2.0 zien: het Referentiekader Onderwijskwaliteit (ROK), de centrale plaats van kwaliteitsontwikkeling in het nieuwe kader en hoe dit alles vorm krijgt in een doorlichtingsweek.Meer info
Masterclass ‘Interne procesbegeleiding in onderwijs’
Deelnemen aan de Masterclass ‘Interne procesbegeleiding in onderwijs’ houdt in dat je je op een intensieve manier verder bekwaamt in het begeleiden van (een deel van) jouw schoolteam en/of van individuele onderwijsprofessionals.Meer info
Masterclass ‘Procesbegeleiding in onderwijs’
Deelnemen aan de Masterclass ‘Procesbegeleiding in Onderwijs’ houdt in dat je je op een intensieve manier verder bekwaamt in het begeleiden van verandering in onderwijs.Meer info
Workshop ‘Effectief veranderen’
Wat dien je als school - zeker bij complexe uitdagingen - te ondernemen opdat veranderingsprocessen effectief zijn én het schoolteam dat ook zo ervaart? Dat is de kwestie die in deze workshop centraal staat.Meer info
Workshop ‘Anticiperen op weerstand bij verandering’
Hoe kunnen we de weerstand ten aanzien van een verandering verkleinen? Op deze kwestie verschaft deze workshop jou antwoorden, die je meteen kan toepassen in jouw schoolteam.Meer info
Traject ‘Het ROK in mijn school.’
We nemen het team mee in het verhaal van inspectie 2.0 en vertalen het ROK naar de context van de eigen school.Meer info
Actie- en aandachtsmanagement
Binnen deze vorming kijken we naar hoe je jezelf kan organiseren én flexibel kan inspelen op de onverwachte tussenkomsten.Meer info
Workshop ‘Effectieve feedback geven aan collega’s’
Jouw feedback is effectief als deze ook leidt tot ontwikkeling van de collega aan wie je feedback geeft. In deze workshop gaan we in op de volgende kwesties...Meer info
Workshop ‘Gedeeld effectief schoolleiderschap’
Deze workshop verschaft je een empirische onderbouwde houvast om je rol als schoolleider op een effectieve manier in te vullen.Meer info
Leerlingenparticipatie : de leerlingen mee in de cockpit
De rode draad tijdens deze vorming is het uitwerken van een actieplan dat focust op het bevorderen van het leefklimaat op school waarin leerlingen maximaal tot leren kunnen komen.Meer info
Zuurstof creëren voor het team
We focussen op de gedragenheid van de visie, de sterkte van de organisatie en de veiligheid binnen het team.Meer info
‘Workshop Zelfzorg en zorg voor elkaar’
(Zelf)zorg omvat alle dingen die je doet om te zorgen voor je welzijn in vier belangrijke dimensies - je emotionele, fysieke, psychologische en spirituele gezondheid.Meer info
Binnenklasdifferentiatie
Aan de hand van voorbeelden wordt aangetoond hoe we kunnen differentiëren door kleine ingrepen toe te passen in ons onderwijs en zo rekening te houden met leerlingen hun verschillen in interesse, leerstatus en leerprofiel.Meer info
Deze blogs geven je inkijk in onze expertise….
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief