Aanbod

Contacteer ons met je concrete vraag

"*" geeft vereiste velden aan

Bekijk hier het aanbod dat voldoet aan je vraag…

Schoolmakers zoekt… Procesbegeleiders voor organisatieontwikkeling in scholen

Om tegemoet te komen aan de vragen van scholen zoekt Schoolmakers nieuwe ‘schoolmak(k)ers’. We verwelkomen gedreven profielen met een hart voor onderwijs en met het talent om als zelfstandig ondernemer scholen te ondersteunen in het aanpakken van hun complexe uitdagingen.
Meer info

Sterke (school)besturen

Schoolbesturen spelen een sleutelrol in het vormgeven van toekomstgerichte en krachtige onderwijsorganisaties. In een steeds veranderende context – maatschappelijk, pedagogisch én economisch – is het meer dan ooit essentieel dat besturen strategisch denken, duurzaam handelen en inspirerend richting geven.
Meer info

Cybersecurity Awareness

Digitale aanvallen zijn een reële bedreiging: het is geen kwestie van 'of', maar van 'wanneer' - want je bent maar zo sterk als je zwakste schakel. Het beschermen van je digitale omgeving - en van elkaar - begint bij bewustzijn rond het online leren en leven.
Meer info

Data-ondersteunde kwaliteitsontwikkeling

Hoe zorg je dat kwaliteitsontwikkeling geen papieren verplichting blijft, maar een hefboom wordt voor beter onderwijs op de klasvloer? Het ROK legt terecht de lat hoog, maar laat ook ruimte voor een aanpak op maat. Alleen, hoe ontwerp je zo'n gedragen aanpak?
Meer info

Doordacht HR-beleid in onderwijs

HR speelt een cruciale rol in het aantrekken, behouden en ondersteunen van talentvolle leerkrachten en medewerkers. Een goed HR-beleid staat meer dan ooit centraal in tijden van grote maatschappelijke en onderwijskundige veranderingen – én een groeiend lerarentekort.
Meer info

Veranderingsmanagement

De rol van een schoolleider is cruciaal en complex. Soms is er dan nood aan extra volume of beleidsvoerend vermogen. Veranderingsmanagement biedt scholen de mogelijkheid om tijdelijk beroep te doen op de ervaring van Schoolmakers. We ondersteunen of ontwikkelen beleidsvoerend vermogen op de school of scholengroep; op maat én door in te zetten op zowel organisatiestructuur en -cultuur.
Meer info

IT-Audit

Hoe robuust is je IT-beleid voor (nabije) toekomstige uitdagingen? De IT-audit brengt de ICT-visie, ICT-implementatie en ICT-vaardigheden van jouw school in kaart ten opzicht van de schoolorganisatie en schoolcultuur. Het resultaat is een neutraal maar kritisch adviesrapport dat helpt om digitale uitdagingen en kansen strategisch aan te pakken, én bestaand werk te eren.
Meer info

Performante directieteams

Heb je als directeur soms een lichte twijfel over de effectiviteit van het directieteam van je school of je scholengemeenschap? Zijn jullie als directieteam nieuwsgierig naar hoe jullie jullie performantie nog kunnen versterken? Bespreek dan even intern of deze inspiratiesessie iets voor jullie kan betekenen.
Meer info

Trajecten Effectief Schoolleiderschap

Jouw schoolleiderschap doet ertoe, zeker in deze complexe en onzekere tijden. Schoolleiderschap vormt een belangrijke hefboom in de uitbouw van jouw school als een lerende organisatie. 
Meer info

Aan de slag met executieve functies in de kleuterklas

Hoe zit dat nu met de impulscontrole, het werkgeheugen en de cognitieve flexibiliteit van het jonge kind? De vaardigheid om het eigen gedrag, emoties en gedachten te sturen (zelfsturing), is afhankelijk van executieve functies. Hoe geef je leerarrangementen zo vorm dat ze de executieve functies aan het werk zetten en ontwikkelen.
Meer info

Digitaal in de kleuterklas

Digitale technologie biedt heel wat kansen om de mediakundige ontwikkeling van het jonge kind te ondersteunen en de media in hun leefwereld vol verwondering te laten ontdekken.
Meer info

Intelligente technologie in onderwijs

Intelligente technologie houdt de belofte in onderwijs te kunnen versterken, ondersteunen en verrijken. Het gaat niet zozeer over de toestellen, maar over de verandering van onderwijs geven en organiseren. Wil je de innovatieve kracht van slimme technologie combineren met de kracht en ervaring van de leerkracht, is het zaak te kijken waar ze complementair zijn.
Meer info

Kwalitatief aan de slag gaan met lezen in de kleuterklas

Voorlezen is één van de beste manieren waarop kinderen taal onder de knie krijgen. Voorlezen gebeurt dan ook in elke kleuterklas. Toch blijven er vaak nog enkele kansen liggen als het over voorlezen gaat. Wil je graag je voorleesactiviteit zo taalkrachtig als mogelijk maken?
Meer info

Maak van spelen krachtige leermomenten in de kleuterklas

Spelen en leren gaan hand in hand in de kleuterklas. Bovendien biedt meespelen veel kansen tot talige interactie in de kleuterklas. Maar hoe organiseer je je spel op die manier dat het zo leerrijk mogelijk is?
Meer info

Inzetten op verschillen in taal in de kleuterklas

Taalontwikkeling staat centraal in het kleuteronderwijs. Hoe ga je op klas- en schoolniveau aan de slag met taal en hoe link je dit aan je taalbeleid?
Meer info

Duurzaam veranderen: begeleiding in didactisch thema

Evalueren, differentiëren, flexwerking, zelfregulering, lesgeven met impact,... het zijn allemaal voorbeelden van didactische thema’s. Wil je op een van deze thema’s systematisch inzetten en beoog je een duurzame verandering die gedragen wordt door het hele team?
Meer info
Digitale strategie

Doordacht Digitaal, schrijf duurzaam plan voor digitaal leren en lesgeven.

Heb je een heldere, gedragen visie van de rol van digitalisering in leren en lesgeven in je school? Dan kan je een concrete strategie uitwerken om de komende jaren de koers te bepalen. In deze sessie maken we een digitaal plan op maat van je school.
Meer info

Hink Stap Digisprong

Op welke aspecten kan je de scholen in je stad/gemeente sterker maken in digitalisering? Dichten van de digitale kloof, financiële kloof bij aankoop of huur van toestellen? Welke bestaande initiatieven kan je versterken met digitale ondersteuning.
Meer info
ict en differentiatie

Differentiatie = meer werk? Het digitale biedt meer dan een paar extra ogen

We bekijken samen hoe digitaal en papieren lesmateriaal elkaar kunnen aanvullen - en waar er nog andere mogelijkheden liggen, bijvoorbeeld met pen devices.
Meer info
digisprong

Van Digi-sprong naar Digi-landen

Als school maakte je de Digi-eerste-sprong, super! Maar wat nu? Tijdens deze vorming gaan we samen met een team binnen de school aan de slag om een goed beeld te krijgen van de stappen die reeds gezet werden, en hoe je de sprong kan omzetten naar een veilige landing.
Meer info
ICT

Samenwerkend en onderzoekend een krachtige digitale leeromgeving ontwikkelen

Tijdens dit proces leer je als vakgroep van elkaar hoe ICT in te zetten en een krachtige leeromgeving voor je leerlingen te ontwikkelen.
Meer info
anticiperen

Workshop ‘Anticiperen op weerstand bij verandering’

Hoe kunnen we de weerstand ten aanzien van een verandering verkleinen? Op deze kwestie verschaft deze workshop jou antwoorden, die je meteen kan toepassen in jouw schoolteam.
Meer info
actieplan

Traject ‘Het ROK in mijn school.’

We nemen het team mee in het verhaal van inspectie 2.0 en vertalen het ROK naar de context van de eigen school.
Meer info

Basistraject ‘Effectief gedragen schoolleiderschap’

Met het Basistraject ‘Effectief Schoolleiderschap’ engageer je jouw schoolteam om bij te dragen tot jouw ontwikkeling als schoolleider.
Meer info

Workshop ‘Gedeeld effectief schoolleiderschap’

Deze workshop verschaft je een empirische onderbouwde houvast om je rol als schoolleider op een effectieve manier in te vullen.
Meer info
Leerlingenparticipatie

Leerlingenparticipatie : de leerlingen mee in de cockpit

De rode draad tijdens deze vorming is het uitwerken van een actieplan dat focust op het bevorderen van het leefklimaat op school waarin leerlingen maximaal tot leren kunnen komen.
Meer info
Team

Zuurstof creëren voor het team

We focussen op de gedragenheid van de visie, de sterkte van de organisatie en de veiligheid binnen het team.
Meer info

Webinar Differentiatie

In de webinar leer je zinvol differentiëren.
Meer info
differentiatie

Binnenklasdifferentiatie

Aan de hand van voorbeelden wordt aangetoond hoe we kunnen differentiëren door kleine ingrepen toe te passen in ons onderwijs en zo rekening te houden met leerlingen hun verschillen in interesse, leerstatus en leerprofiel.
Meer info
feedback

Feedback en formatief evalueren

Met enkele didactische aanpassingen kan je ervoor zorgen dat je als leerkracht de aanzet doet voor feedback en het denkwerk en de verwezenlijking aan de leerling(en) over te laten. 
Meer info
Wijziging

Masterclass opleidingen procesgericht ontwerpen

Deelnemen aan de Masterclass ‘Opleidingen Procesgericht Ontwerpen’ houdt in dat je je op een intensieve manier verder bekwaamt in het begeleiden van verandertrajecten gericht op (her)ontwerpen van een opleiding. 
Meer info
evalueren

Kwaliteitsvol evalueren

Met een workshop ‘evalueren’ kunnen we vele kanten op. In samenspraak kiezen we een focus.
Meer info
kinderen leren

Zelfregulerend leren en metacognitie

Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden tonen we je hoe je in je les de executieve functies van je leerlingen kan aanscherpen zodat ze versterkt en zelfstandig aan het leren kunnen gaan, in de klas en thuis.
Meer info

Maak kennis met ons werk

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze inzichten, activiteiten, publicaties en (open) aanbod!

Je kan ons werk ook ontdekken via sociale media